Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ Tarihinin Sorunları ve Öğretimi TRE 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAŞİM ŞAHİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ortaçağ Tarihinin Sorunlarını tespit etme, Öğretim yöntemleri ve çıktıları üzerine düşünüp analizler ortaya koyma.
Dersin İçeriği Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih Yazımı, Kaynaklar ve Araştırmalar, Araştırma Yöntemleri ve Yeni Yaklaşımlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konular Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
2 Ortaçağ Türk Tarihinin İslam Öncesi Kaynakları, Sözlü Kültür, Abideler Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
3 Türklerin İslamlaşma Süresi ve bu döneme dair geliştirilen anlatılar Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
4 İbn Fadlan ve Seyahatnamesinin Türk Sosyal Hayatındaki Yeri Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
5 İslam Dönemi Türk Tarihinin Yazılı Kaynakları (11.-12. Yüzyıl) Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
6 Ortaçağ İslam Dünyasında Tarih ve Anlatı Geleneği (Eyyâm-ı Arab Günleri) Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
7 Sözlü ve Yazılı Kültürün İslam Tarih Yazımına Etkisi (Türk-Arap Geleneklerinin Mukayesesi) Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
8 Emeviler Dönemi Tarih Yazıcılığı Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
9 Abbasiler Dönemi Tarih Yazıcılığı Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
10 Ara Sınav Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
11 Selçuklu Dönemi Tarih Yazıcılığı Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
12 10.-13. Asırlarda Kurulan Türk Devletlerinde Tarih Yazıcılığı (Gazneliler, Karahanlılar, Eyyubiler, Memlukler, Tulunoğulları, Fatımiler) Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
13 İbn Haldunun Ortaçağ Tarih Yazıcılığındaki Yeri ve Önemi Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
14 Ortaçağ Tarihçiliğinde Tasavvuf Kaynaklarının Yeri ve Önemi Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu .Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul: IRCICA Yayını, 1998.
2. İbn Haldun, Mukaddime, haz.: Süleyman Uludağ, İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
3. İbn Fadlan, Seyahatname, haz.: Ramazan Şeşen, İstanbul: Yeditepe Kitabevi, 2007.
4. Yusuf Has Hacib, Kutadgu Bilig, haz.: Reşit Rahmeti Arat, Ankara: TTK Basımevi.
5. Stephen Humphreys, İslam Tarih Metodolojisi, çev.: Murteza Bedir, İstanbul: Litera Yayıncılık, 2004.
Ders Kaynakları Zeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul: Ebderun Kitabevi, 1985.
7. Osman Aydınlı, Osmanlıdan Cumhuriyete İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008.
8. M. Şemseddin Günaltay, İslam Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991.
9. Mustafa Aşkar, Tasavvuf Tarihi Literatürü, Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001.
10. Elias Canetti, Kitle ve İktidar, terc.: Gülşat Aygen, 4. Baskı, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2010.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6