Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mukayeseli Dinler Tarihi ILA 447 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR
Dersi Verenler Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Tanrı, vahiy, kutsal kitap, öte dünya, çevre, kadın anlayışı gibi konuları farklı dinlerde, karşılaştırmalı olarak göstermek

Dersin İçeriği

Dinlerde (Yahudilik, Hıristiyanlık, İslam; Hinduizm, Budizm, Cayanizm), tanrı, peygamber, kutsal kitap vs. anlayışları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karşılaştırmalı Din İncelemesi kavramını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Dinlerdeki, tanrı anlayışını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Dinlerdeki tanrı anlayışlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Dinlerin öte dünya anlayışlarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
5 Dinlerdeki kutsal metin anlayışlarını karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Dinlerdeki, tanrı, öte dünya ve kutsal metin anlayışlarındaki ortak ve farklı yönleri kavrar. Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mukayeseli dinler tarihine giriş, kavram ve tarihsel süreç; metodik yaklaşımlar
2 Dinlerde tanrı; Yahudilikte
3 Hıristiyanlıkta; İslamda Tanrı
4 Hinduizm, Budizm ve Cayinizmde Tanrı
5 Çin ve Japan dinlerinde Tanrı
6 Dinlerte Kutsal kitap anlayışı; Yahudilikte; Hıristiyanlıkta, İslamda
7 Hint Dinlerinde kutsal kitap anlayışı
8 SINAV
9 Çin ve Japon dinlerinde kutsal kitap anlayışı
10 Peygamberlik Anlayışı; Yahudilikte, Hıristiyanlıkta peygamberlik anlayışı İslamda peygamberlik anlayışı
11 Hint, Çin ve Japan dinlerinde üstün insan anlayışı
12 Dinlerde öte dünya anlayışı: Hint dinlerinde; Çin-Japon dinlerinde
13 Yahudilikte, Hıristiyanlıkta ve İslamda öte dünya anlayışı
14 Karşılaştırma ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

[1] Mustafa Sinanoğlu, Kitab-ı Mukaddes ve Kuranda Nübüvvet, MÜSBE., Basılmamış doktora tezi, İstanbul.
[2] Mehmet Paçacı,Kutsal Kitaplarda Ölüm ve Ötesi, Ankara Okulu Yayınları.
[3] İsmail Taşpınar, Duvarın Öteki Yüzü, Gelenek Yayınları, İstanbul.
[4]Karen Armstrong, Tanrının Tarihi, Ayraç Yayınevi, Ankara 1998.
[5]Ali Erbaş, Meleklerin Dünyası, Nun Yayınları, İstanbul.
[6]Ahmet Güç, Dinlerde İbadet, Üniversite Kitapevi, Bursa.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5