Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hz. Peygamber’İn Şemâili ILA 445 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. AMIR MIRZA NADIR,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Doç. Dr. Erdinç AHATLI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hz. Peygamberin fizik ve ahlakî özellikleriyle yakından tanınmasını sağlamak

Dersin İçeriği

Bu derste Hz. Peygamberin fizik ve ahlakî özelliklerini ele alan eserlerden hareketle konuyla ilgili rivayetler okunmakta, değerlendirilmekte ve yorumlanmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamberin insan ilişkilerindeki davranış modellerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Hz. Peygamberin fizik özelliklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Hz. Peygamberin ahlak özelliklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Hz. Peygamberin beşerî yönünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Hz. Peygamberi kişilik gelişimi açısından analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 İslam ahlak değerlerinin oluşumunda Hz. Peygamberin rolünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hz. Peygamber İle İlgili İlim Dalları: Delâil, Alâmât, Mucizât, Hasâis, Şemâil, Şevâhid
2 Fizik Özellikleri: Hilyesi, Nübüvvet Mührü, Saç ve Sakalı, Göz Sürmesi
3 Giyim Tarzı
4 Eşyaları: Ayakkabıları, Yüzükleri, Kılıçları, Zırhları, Sarıkları, İzarları
5 Davranış Biçimleri: Yürümesi, Oturması, Yaslanması
6 Yeme-İçme Tarzı: Ekmek, Katık, El Yıkama, Yemek Duaları, Meyveler, İçecekler, Kâseler, Güzel Koku Sürünme
7 Konuşması, Gülmesi, Şakaları, Şiire Bakışı
8 Gece Hayatı: Hanımlarıyla Sohbeti, Uykusu, Yatak Takımı
9 İbadet Hayatı, Kuşluk Namazı, Evdeki Namazı
10 Oruçları, Kuran Okuması
11 Hüznün-Nebî: Üzülmesi, Ağlaması
12 Ahlakı, Tevazuu, Hayası
13 Geçim Tarzı, İsimleri, Yaşı, Vefatı, Mirası, Rüyada Görme
14 Hz. Peygambere Saygısızlığın Dini Hükmü
Kaynaklar
Ders Notu

Ali Yardım, Peygamberimizin Şemaili, İstanbul

Ders Kaynakları

1. Yardım, Ali, "Şemâil Nevinin Doğuşu ve Tirmizi´nin Kitâbuş-Şemâili", Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1983, sayı: 1, s. 349-410
2. İbrahim Bayraktar, Hz. Peygamber´in Şemaili, İstanbul 1990
3. Atik, Hikmet, "Hilyelere Göre Hz. Peygamberin İnsanlara Davranışı", Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007, cilt: XII, sayı: 17, s. 271-283
4. Yardım, Ali, "Hazreti Peygamberi Anlatan İlim Dalları ve Şemail Nev´i", Diyanet İlmi Dergi [Diyanet Dergisi], 1989, cilt: XXV, sayı: 4, Özel Sayı, s. 213-220
5. Kadı İyaz, Şifâ
6. Hayati YILMAZ, Hadis Rivayetine Katkıları Bağlamında Hz. Muhammedin Aile ve Akraba Atlası, (2.Baskı) İstanbul 2012

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5