Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis Tetkiki ILA 452 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Hadis tenkit metotlarını ve uygulamalarını tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bu derste klasik ve modern dönemde yapılmış hadis tenkidi çalışmaları işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis tenkit metotlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tenkid metotlarını hadislere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Klasik dönem hadis tenkitçilerinin metotlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Modern tenkit yöntemlerini tahlil eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Hadislerle müspet bilimin verilerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Yeni anlayışlar çerçevesinde hadisleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tenkid kavramı ve hadis tenkidi hakkında genel giriş.
2 Tenkid metotları.
3 İsnad tenkidi.
4 Cerh ve tadil
5 Rical ilmi
6 Metin tenkidi
7 Kuran ile Karşılaştırma
8 Ara sınav
9 Fen bilimlerinin verileri ile karşılaştırmak
10 Akıl ile karışlaştırma
11 Tarih ile karşılaştırmak
12 Tenkidde yeni metotlar
13 Tenkitte yeni arayışlar
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu

Salahattin Polat, Metin tenkidi, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2010

Salahattin Polat, Habil Nazlıgül, Süleyman Doğanay, Hadis araştırma ve tenkit klavuzu, İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 2008
Erdinç Ahatlı,  Nübüvvet Mührü (Tarihi Süreçteki Algılanması ve Anlamlandırılması)Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, sayı: 3, s. 281-302
Mustafa Ertürk,  Çocuğun Dînî Eğitiminde Kullanılan Bir Hadis ve TahlîliMarife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2002, cilt: II, sayı: 2, s. 53-79 
Ahmet Tahir Dayhan, Çocuğun Namaz Eğitimi İle İlgili Bir Hadis Tahlîlinin TahlîliMarife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2003, cilt: III, sayı: 2, s. 29-58

Ders Kaynakları

Motzki, Harald, Hadis Çalışmalarının Tarihi Seyri, İstanbul 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5