Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat-Din İlişkisi ILA 388 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Edebiyatın dinle ilişkisini siyasî bağlamda incelemek

Dersin İçeriği

Edebiyatla İslâmî değerler arasındaki bağlantıyı önemli ve meşhur edebî eserler ışığında anlamak

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1. Edebiyatla din arasındaki ilişkiyi tanımlar. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
2 İslâm Öncesi sözlü geleneği ve bu dönemin edebî özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 3. Edebiyat-din ilişkisi bağlamında Hikmet geleneğini anlatır. Tartışma, Rol Oynama, Altı Şapka, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 4. Anadolu Selçuklu devletindeki din-edebiyat ilişkisini analiz eder. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Altı Şapka, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 5. Makâlât, Mesnevî ve Yûnus Divanı gibi temel edebî-dinî eserleri ve özelliklerini listeler. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav ,
6 6. Vesîletün-Necat, Tazarru-nâme, Hadîkatüs-Süedâ ve Hayriyye gibi mühim eserlerdeki dinî ve edebî özelliklerini bilir. Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslâm öncesi Türk topluluklarında din-edebiyat ilişkisi
2 Karahanlı Devletinde din algısı ve edebiyat
3 Hikmet geleneği
4 İslâmî kaynaklardan Akaid ve Kelâmın Edebiyat ile İlişkisi
5 İslâmî kaynaklardan Tefsir ve Hadisin Edebiyat ile İlişkisi
6 Anadolu Selçuklu devletinde din-sanat-edebiyat ilişkisi (Sosyolojik-mimari-edebî ve kültürel boyut)
7 H. Bektâş-ı Velînin Makâlât eserinin din-edebiyat ilişkisi açısından değerlendirilmesi
8 Mevlânânın Mesnevî-i Manevî eserinin tasavvuf-edebiyat ilişkisi açısından değerlendirilmesi
9 Yûnus Emre Divanınında tasavvuf-edebiyat ilişkisi
10 Süleyman Çelebînin Vesîletün-Necât eserinde din-edebiyat ilişkisi
11 Sinan Paşanın Tazarru-nâme eserinin incelenmesi
12 Fuzûlînin Hadîkatüs-Süedâ eserinde din-edebiyat ilişkisi
13 Nabînin Hayriyye eserinde din-edebiyat ilişkisi
14 Şeyh Galip Dede Divanında din-edebiyat ilişkisi
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Ahmed Hamdi TANPINAR, XIX. Asrı Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2003.
2. Agâh Sırrı LEVEND, Türk Edebiyatı Tarihi, TTK Yayınları, Ankara, 1988.
3. Fuat KÖPRÜLÜ, Edebiyat Araştırmaları (I-II), Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
4. Kazım YETİŞ, Dönemler ve Problemler Aynasında Tanzimat Edebiyatı, Kitabevi, İstanbul, 2007.
5. Ali Nihad TARLAN, Fuzulî Divânı Şerhi, Akçağ Yayınları, Ankara, 2002.
6. Süleyman ÇELEBİ, Mevlid-i Şerif-Esmâ-i Hüsnâ-İlâhî-Kasîde-Nat, Buhara Yayınları, İstanbul, 2001.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 6 6
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 74
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,96
Dersin AKTS Kredisi 3