Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiyede Dini Akımlar | ILA 441 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türkiyede siyasî-dinî akımları ve din anlayışlarındaki farklılıkları tarihsel, siyasi, dini, sosyo-psikolojik açıdan tahlil etmek, cemaatleşmenin sebeplerini incelemek ve günümüz dini cemaatlerini tanıtmak, bunların düşünsel yapılarını ortaya koymak, bilimsel bir bakış acısıyla değerlendirmek, |
Dersin İçeriği | Dersin tanımı, amacı, konusu, kaynakları; dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi; dini akımların ortaya çıkmasında etkili olan sebepler; mevcut dini akımlar; dini akımların yapısal ve dini-fikri analizi; faaliyet alanları; geleneksel ve yenilikçi dini akımlar; bu akımların lider ve taraftar profilleri; akımlar üstü yaklaşım. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Din, mezhep, tarikat ve cemaat terimlerini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Türkiyede dini hareketlerin doğuşuna etki eden unsurları açıklar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Türkiyedeki dini hareketler arasındaki farkları ayırt eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
4 | Said-i Nursi ve Nur Cemaatinin özelliklerini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Süleyman Hilmi Tunahan ve Süleymancıların özelliklerini tanımlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | İhlas/Işık cemaati, İskenderpaşa cemaati, Menzil cemaati vb. grupların ayırt edici özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Türkiyede cemaatleşmeye sebebiyet veren hususları değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve genel bir çerçeve, | |
2 | Dini akım kavramı, din-siyaset ilişkisi, | |
3 | Osmanlı Dönemi din-devlet ilişkileri, | |
4 | Cumhuriyet dönemi din-devlet ilişkileri, | |
5 | Türkiyede dinî yapı ve cemaatler, | |
6 | Menzi cemaati, İsmailağa cemaati ve Erenköy cemaati ve özellikleri, | |
7 | İskenderpaşa Cemaati ve özellikleri, | |
8 | Süleyman Tunahan cemaati ve faaliyet alanları, temel yaklaşımları | |
9 | Nur Cemaati, kaynakları ve temel yaklaşımları ve faaliyet alanları, | |
10 | Nur cemaatinin alt grupları ve Türkiyedeki etkinlikleri, | |
11 | H. Hilmi Işık cemaati ve faaliyet alanları, | |
12 | İskender Evrenesoğlu ve Mihr Vakfı | |
13 | Türkiyede radikal din anlayışı ve temsilcileri, | |
14 | Dinde mezhep ve meşrebe tabi olmanın dini pratik açısından önemi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [2] Niyazi Berkes, Türkiyede Çağdaşlaşma, İstanbul-ts. [3] Nilüfer Göle, İslam ve Modernlik Üzerine Melez Desenler, İstanbul 2000. [4] Orhan Türkdoğan, Alevi-Bektaşi Kimliği, Timaş Yayınları, İstanbul 1995. [5] Ahmet Yaşar Ocak, Türk Sufiliğine Bakışlar, İstanbul 2002. [6] Şerif Mardin, Bediüzzaman Said Nursi Olayı, İstanbul 1995 [7] Şerif Mardin, Türk Tarihinde Nakşibendi Tarikatı, Çağdaş Türkiyede İslam, (ed. R. Tapper), İstanbul 1993. [8] Ruşen Çakır, Ayet ve Slogan, İstanbul 1990. [9] M. Türköne, Siyâsî İdeooloji Olarak İslâmcılığın Doğuşu, İstanbul 1991. [10] Şaban Sitembölükbaşı, Türkiyede İslamın Yeniden İnkişafı (1950-1960), İstanbul 1995. [11] İlyas Üzüm, Günümüz Alevîliği, Ankara 2000. [12] Şerif Mardin, Türkiyede Din ve Siyaset, İstanbul 1991. [13] Hasan Onat, Türkiyede Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003. [14] Mehmet Ali Kirman, Türkiyede Bir Yeni Dînî Cemâat Örneği Olarak Süleymancılık, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | |||||||
6 | |||||||
7 | |||||||
8 | |||||||
9 | X | ||||||
10 | X | ||||||
11 | X | ||||||
12 | X | ||||||
13 | X | ||||||
14 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |