Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | ZEE 108 | 2 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin aşağıda belirtilen becerileri kazanmaları hedeflenmektedir: 1)Bilimsel araştırmanın temel ilkeleri, 2) bilimsel araştırma yöntemleri, 3) sosyal bilimler açısından , 4) nitel ve nicel araştırma ilkeleri, 5) araştırma raporu yazma ve sunma |
Dersin İçeriği | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmanın temel yapısını ve dayandığı temel felsefeleri açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Ödev, Performans Görevi, |
2 | Kendi alanına dair araştırma soruları geliştirir ve alanındaki problemleri tanımlamaya çalışır. | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, |
3 | Nitel ve nicel yöntemlerin dayandığı temel felsefeleri tanımlar ve bu iki yöntemin farklılıklarını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Performans Görevi, Sınav , Ödev, |
4 | Nitel ve nicel araştırmalarda örnekleme yöntemlerini bilir. | Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, Sınav , |
5 | Veri toplama ve analiz yöntem - tekniklerini açıklar. | Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Grup Çalışması, | Sınav , Performans Görevi, Ödev, |
6 | Toplanan verileri analiz etme verileri toplama süreçlerini fark eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Bilimsel araştırma önerisi yazar ve raporlama sürecinde kaynakça gösterimini kavrar. | Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Bilimsel Araştırmanın Temel Kavramları | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Bilimsel Araştırma Teknik Ve Metotları | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Nitel Ve Nicel Araştırmalar | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Veri Toplama Yöntem Ve Teknikleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Veri Analiz Teknikleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Analizlerin Değerlendirilmesi Yorumlanması | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | ARASINAV | |
9 | Bilimsel Araştırma Raporu Ve Önerisi Hazırlama | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Eğitimsel Veriler Üzerindeki Temel İstatistik Hesaplamalar | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Eğitimsel Veriler Üzerindeki Temel İstatistik Hesaplamalar | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Sosyal Bilimlerdeki Ölçme Kavramları | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Hipotez Test Etme | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Genel Tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Karasar, N,.Bilimsel Araştırma Yöntemleri,Ankara, 1991. |
Ders Kaynakları | Şimşek, H,veYıldırım, A,.Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri,Ankara, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |