Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Otizm Spektrum Bozukluğunda Eğitsel Uygulamalar | ZEE 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Otizm Spektrum Bozukluğu |
Önerilen Seçmeli Dersler | OSB'de Temel Beceilerin Kazandırılması |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Erken Yoğun Davranışsal Eğitimin (EYDE) tanımını, tarihçesini, yapılan araştırmaları açıklayabilmeleri, bu eğitime ilişkin temel kavramları tartışabilmeleri ve bu yöntemi uygulayarak beceri öğretimi yapabilmeleri |
Dersin İçeriği | Bu derste EYDE (Erken Yoğun Davranışsal Eğitimin) tanımı, tarihçesi, yapılan araştırmaları, yarar ve sınırlılıkları ile ev ve merkez temelli uygulamalar betimlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Erken Yoğun Davranışsal Eğitimi (EYDE) ve tarihçesini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | EYDE ile ilgili yapılan çalışmaları, yararlarını ve sınırlılıklarını betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | EYDE temel kavramlarını örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | EYDE ev ve merkez uygulamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | OCIDEP programını tarif eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
6 | Yanlışsız öğretim ve ayrık denemelerle öğretim yöntemlerini örnekler çalışmalarla açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Problem davranışla baş etme yöntemlerini örnek çalışmalarla açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Yoğun Davranışsal Eğitimi (EYDE) tanımı ve tarihçesi. | Ders notları-ilgili slaytlar |
2 | EYDE ile ilgili yapılan araştırmalar, yarar ve sınırlılıklar. | Ders notları-ilgili slaytlar |
3 | EYDE'nin temel kavramları | Ders notları-ilgili slaytlar |
4 | EYDE ev ve merkez uygulamaları. | Ders notları-ilgili slaytlar |
5 | EYDE Türkiye uygulamaları. | Ders notları-ilgili slaytlar |
6 | Yanlışsız öğretim ve Ayrık Denemelerle öğretim yöntemleri. | Ders notları-ilgili slaytlar |
7 | Ara sınav | |
8 | EYDE kapsamında beceri öğretimi | Ders notları-ilgili slaytlar |
9 | EYDE kapsamında kavram öğretimi | Ders notları-ilgili slaytlar |
10 | Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı OÇİDEP 1 | Ders notları-ilgili slaytlar |
11 | Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı OÇİDEP 2 | Ders notları-ilgili slaytlar |
12 | Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı OÇİDEP 3 | Ders notları-ilgili slaytlar |
13 | Problem davranışlarla başetme yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
14 | Final Sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derse ilişkin notlar |
Ders Kaynakları | American Psychiatric Association (2013) Fifth Edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 112 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |