Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitime Giriş | ZEE 101 | 1 | 4 + 0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | İlgili ders için ön koşul bir ders belirlenmemiştir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BEKİR FATİH MERAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Damla ALTIN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amaçları: * Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak. * Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak. * Kaynaştırma hakkında bilgi kazandırmak. * Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka veya yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünyada ve Türkiye'de bazı özel eğitim uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitim teriminin tanımını ve kapsadığı alanı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Özel gereksinimli çocukların hangi özelliklere sahip olduğunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
3 | Türkiye’deki geçmiş ve güncel özel eğitim uygulamalarının hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Özel gereksinimli çocukların tanı ve durumlarının nedenleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Özel gereksinimli çocukların sınıflandırılmaları(zihin yetersizliği, öğrenme güçlüğü, otizm spektrum bozukluğu, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, duygu ve davranış bozukluğu, üstün zeka ve üstün yetenek, işitme engeli ve görme engeli, ileri derecede ve çoklu yetersizlik ve bedensel yetersizlik) ve bu sınıflandırmaların genel özellikleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Kaynaştırma uygulamaları ve destek hizmetler hakkında bilgi verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
7 | Özel eğitimde erken eğitim uygulamaları hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
8 | Özel eğitimde aile eğitimi uygulamaları hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitim ve özel eğitime gereksinim duyan bireyler | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Özel eğitimin tarihçesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Kaynaştırma ve ayrıştırmaya dayalı özel eğitim uygulamaları | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Özel eğitimde ölçme ve değerlendirme | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Bireyselleştirilmiş eğitim planları ve öğretimin bireyselleştirilmesi | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Erken özel eğitim uygulamaları | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Özel eğitimde aile eğitimi | Kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Ara sınav | |
9 | Zihinsel yetersizliği olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Otizm spektrum bozukluğu olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | İşitme ve görme engelli bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | İleri derecede ve çoklu yetersizliği olan bireyler ve eğitimleri | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Final sınavı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | * Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi. |
Ders Kaynakları | Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |