Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dış Politika Analizi | ULI 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERTAN EFEGİL, Doç.Dr. OSAMA AMOUR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uluslararası İlişkiler öğrencileri, ülkelerin dış politika yapım süreçlerini incelemeleri gerekmektedir. Ülkelerin dış politikalarını analiz etmesi halinde, uluslararası ilişkilerin ilgilendiği gelişmelerin ortaya çıkışı hakkında kapsamlı analizlerde bulunabilecektir. Bu açıdan, dersin amacı, öğrencilerin, öncelikle dış politikaya yönelik temel kavramları öğrenmesini sağlamak, dış politika yapım sürecini etkileyen unsurları öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Kavramsal Çerçeve (Dış Politika, Ulusal Güvenlik, Ulusal Çıkar vb.), Teorik Yaklaşımlar, Rasyonalite, Sistem Yaklaşımları, Karar Verme Yaklaşımı, Bürokratik Siyaset Yaklaşımı, Resmi Kurumlar, Devlet-dışı Aktörler ve Sosyolojik Faktörler, Uluslararası Faktörler, Psikolojik Unsurlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dış Politika Analizini Stratejik analizlerden ayırabilecek bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Dış politika, karşılaştırmalı dış politika analizi, ululsal güvenlik, ulusal çıkar kavramlarını benimser. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Dış politika teorilerini karşılaştırmalı olark öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Bürokratik karar verme süreçlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Dış politika karar sürecine etki eden faktörlerin karar verme sürecine etkisini gözlemler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | Karar verme sürecinde karar vericiler arasındaki etkileşimi analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dış Politika Analizi Ne Demektir? | |
2 | Kavramsal Çerçeve ? Dış Politika, Karş. Dış Pol. | |
3 | Kavramsal Çerçeve ? Ulusal Çıkar, Ulusal Güvenlik | |
4 | Teorik Yaklaşımlar ? Realizm, Liberalizm, Marksizm, İnşacı Kuram | |
5 | Teorik Yaklaşımlar ? Realizm, Liberalizm, Marksizm, İnşacı Kuram | |
6 | Rasyonalite | |
7 | Sistem Yaklaşımları | |
8 | Karar Verme Yaklaşımları | |
9 | Bürokratik Siyaset Yaklaşımı | |
10 | Resmi Kurumlar | |
11 | Devlet-dışı aktörler, sosyolojik unsurlar | |
12 | Uluslararası unsurlar | |
13 | Liderlik ve Psikolojik Unsurlar | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ertan Efegil, Dış Politika Analizi Ders Notları, Ankara: Nobel Yayınevi, 2012. |
Ders Kaynakları | Ertan Efegil ve Rıdvan Kalaycı, Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikasının Analizi Cilt I, Ankara: Nobel Yayınevi, 2012. Ertan Efegil ve Mehmet S. Erol, Dış Politika Analizinde Teorik Yaklaşımlar: Türk Dış Politikası Örneği, Ankara: Barış Platin, 2013. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | ||||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | ||||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | X | |||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | X | |||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | X | |||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | X | |||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | ||||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | X | |||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 201 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |