Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Siyasi Hayatı | SBK 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NEBİ MİŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. BÜNYAMİN BEZCİ, Doç.Dr. NEBİ MİŞ, Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Soner Tausher, Araş. Gör. Fikret Topal |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Osmanlı modernleşmesi sonrası Türk Siyasal Hayatındaki önemli olayları, aktörleri ve tarihsel değişim süreçlerini incelemektir. Derste öğrencilere Türk siyasal hayatındaki değişim süreçlerini analiz etme becerisi ve güncel sorunları tarihsel perspektifte çözümleme yeteneği kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Derste Osmanlı modernleşmesi ile Cumhuriyet Türkiye´si arasındaki süreklilikler ve değişim süreçleri ele alınacaktır. Cumhuriyetin kurucu iradesinin oluşumu ve demokratik demokratik dönüşümleri analiz edilecektir. Darbelere rağmen gelişen demokratik süreç analiz edilerek Türk siyasallığını oluşturan taraflar irdelenecektir. Türkiye´de siyasetin modernite sonrası siyasal sorunlarla baş edebilme kapasitesi çözümlenerek günümüz siyasal sorunlarının çözümüne ışık tutulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk siyasal hayatını dönemlere ayırarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Türk Siyasi Hayatındaki değişimleri tarihsel arka planını ile birlikte yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Siyasi hayatın sorunlarına ve olgularına eleştirel bir tarzda yaklaşır ve genel kanaatleri sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Siyasi hayatın olaylarını ekonomik, toplumsal yapılarla ilişkilendirir ve fikir boyutunu çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Türk modernleşmesinin başarılı yönlerini tespit eder ve demokratik konsolidasyonun sorunlarını çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Demokrasinin ve sivil toplumun Türk Siyasi Hayatındaki yerini ve önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Siyasal hayatın dönüşüm ve süreklilik parametlerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Türk Siyasi Hayatında yaşanan olayları tanımlar ve tasvir eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Türk siyasal hayatındaki güncel sorunların nedenlerini sorgular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Modernleşmesi: 1839-1876 | Gökhan Çetinsaya, Kalemiye’den Mülkiye’ye Tanzimat Zihniyeti, Cumhuriyet’e Devreden Düşünce Mirası: Tanzimat ve Meşrutiyet’in Birikimi içinde; ss: 54-71. Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, YKY Yayınları, ss:213-148. |
2 | Geleneksel- Modernite İkileminde II. Abdülhamit Dönemi: 1876-1909 | Şükrü Hanioğlu, Siyasi Temsil Olayının Osmanlı’daki Yeri, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, ss. 360-368. Kemal Karpat İslamın Siyasallaşması, 7. ve 8. Bölümler |
3 | 1908 Devrimi ve İttihat ve Terakki: 1908- 1914 | Baran Hocaoğlu, II. Meşrutiyet İktidar ve Muhalefet İlişkileri 1908- 1913, kedi kitapevi, İstanbul, Ekim 2010, ss:15-112. Şükrü Hanioğlu, Batıcılık, İslamcılık, Türkçülük, Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Türkiye Ansiklopedisi, Cilt:5, ss: 1382-1399. |
4 | I. Dünya Savaşı: 1914-1922 | Selim İlkin, Bölüm 3: İttihat ve Terakki Döneminde Dış Dünya ve Uygulanan Dış Politika İlhan Tekeli Cumhuriyet’in Harcı, Köktenci Modernite’nin Doğuşu, ss:79-105. Erik J. Zürcher, Bağımsızlık Savaşı, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, ss:192-233. |
5 | Cumhuriyetin Kurucu İradesinin Oluşumu: 1923-1936 | Hasan Bülent Kahraman, Siyasal Analiz, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi II, 1920-1960, Agora Yay. 2010, ss.3- 111.Kemal Karpat, Cumhuriyet Halk Partisi 1923-1945,Türkiye’de Siyasal Sistemin Evrimi: 1879- 1980, İmge Yay., ss: 47-83. |
6 | Tek Parti Döneminde Muhalefet: 1922- 1942 | Cem Emrence, Dünya Krizi ve Türkiye ‘de Toplumsal Muhalefet, Serbest Cumhuriyet Fırkası (1930), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt: 7, İletişim Yayınları 2005. Erik J. Zürcher, Hesaplaşma: 1926 Temizlikleri, MilliMücadelede İttifakçılık, s:201-239 |
7 | II. Dünya Savaşı ve Yeniden Kurulan Dünya Düzeninde Türkiye: 1936- 1950 | Hasan Bülent Kahraman, Tek Partiden Çoğulcu Siyasete, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi II, 1920-1960, Agora Yay. 2010, ss.157- 243. |
8 | Türkiye´de Demokrasinin Kuruluşu ve Demokrat Parti: 1950-1960 | Hasan Bülent Kahraman, 1950-60 Arası Dönem, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi II, 1920-1960, Agora Yay. 2010, ss.247-350. |
9 | II. Cumhuriyetin Kurucu İradesinin Oluşumu ve Siyasetin Parçalanması: 1960- 1971 | Ersin Kalaycıoğlu, 1960 Sonrası Türk Politik Hayatına Bir Bakış, Demokrasi- Neo-Patrimonyalizm ve İstikrar, Türkiye De Politik Değişim ve Modernleşme,2009. Murat Belge, Sol, Geçiş Sürecinde Türkiye, Der: Irvin Schick, E.A. Tonak, 2006, s:156- 189. |
10 | Soğuk Savaşın Cephe Ülkesi Türkiye´de Siyasi Kaos ve 1980 Darbesi: 1971- 1983 | Tanel Demirel, Adalet Partisi, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt: 7, İletişim Yayınları 2005, ss: 549-583. |
11 | Neoliberalizm, Özal ve ANAP Dönemi: 1983- 1993 | Ömer Çaha, Türkiye’de Sivil Toplum ve Demokrasi (1983- 1991), Türkiye’nin Politik Tarihi, Ed. Adem Çaylak, …vd. Savaş Yay., 2009, ss.567-585. Muhittin Ataman, 1983- 1991 Döneminde İç Politika: Özal’lı Yıllar, Türkiye’nin Politik Tarihi, 2009, ss:587-601. |
12 | Postmodern Kimlik Tartışmaları, Ekonomik Kriz ve İslamcılığın Yükselişi: 1993- 1997 | Necmi Erdoğan ve Fahriye Üstüner, 1990’lar’da “Siyaset Sonrası Söylemler ve Demokrasi, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt: 7, İletişim Yayınları 2005, ss: 658- 665. Nuri Bilgin, Cumhuriyet, Demokrasi ve Kimlik, Bağlam yay., Ankara, 1997. |
13 | 28 Şubat Darbesi, Kemalist Nostalji ve Ekonomik Çöküş: 1997- 2001 | Esra Özyürek, Modernlik Nostaljisi: Kemalizm, Laiklik ve Gündelik Hayatta Siyaset. Hikmet Kırık, Kamusal Alan ve Demokrasi: Örtünme Sorununu Yeniden Düşünmek. |
14 | AK Parti Sonrası Siyasal Dönüşüm | Hakan Yavuz, AK Parti: Toplumsal Değişimin Yeni Aktörleri, Kitap yay. 2010. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Hasan Bülent Kahraman, Tek Partiden Çoğulcu Siyasete, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi I, Agora Yay. 2010. Hasan Bülent Kahraman, Tek Partiden Çoğulcu Siyasete, Türk Siyasetinin Yapısal Analizi II, Agora Yay. 2010. Erik J. Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim yayınları. Ali Yaşar Sarıbay, Ersin Kalaycıoğlu, Türkiye´de Politik Değişim ve Modernleşme, Dora yay. 2009. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak | ||||||
2 | Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip etmek | ||||||
3 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olmak | ||||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilmek | ||||||
5 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olmak | ||||||
6 | Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olmak | ||||||
7 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olmak | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilmek | ||||||
9 | Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olmak | ||||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
11 | Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilmek | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | ||||||
13 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |