Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dinler Tarihi | ILA 458 | 8 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FUAT AYDIN, Doç.Dr. MUHAMMED ALİ BAĞIR, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yaşayan dünya dinleri içinde, evrensel kategorisini giren dinler hakkında bilgilendirme |
Dersin İçeriği | Budizim bir din olarak ortaya çıkışı; diğer hint dinlerinden farkı; inanç esasları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hindistan kökenli evrensel bir din olarak Budizmin ortaya çıkışını ve Hinduizmle ortak ve farklı yanlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Semitik dinler kavramını ve Semitik bir din olarak Yahudiliği tanrı | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Yahudiliğin ortaya çıkışını temel özelliklerini betimler | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Yahudiliğin kadim ve modern dönemdeki durumunu saptar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Dünyanın en çok bağlısı bulunan dinlerden, Hıristiyanlığın Yahudi bir ortamda ortaya çıktığı ancak evrensel bir dine nasıl dönüştüğünü çözümler | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Hıristiyanlığın bu evrenselleşme sürecinde geçirdiği değişiklikleri betimler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
7 | Hıristiyanların inanç esaslarını, mezhepler arasında bu inançlarla ilgili farklılıkları ve yeni Hıristiyan dini akımlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
8 | Hıristiyan çağdaş dünyadaki yerini saptar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Budizm hakkında genel bilgiler ;Budanın hayatı ve Budizmin tarihi | |
2 | Bir din olarak Budizmin inanç esasları, kutsal kitapları ve günümüz dünyasındaki yeri | |
3 | Yahudi kimdir; Yahudileri ifade etmek için kullanılan kavramlar | |
4 | Yahudilerin/Yahudiliğin tarihi; Yahudi mezhepleri (kadim-moder), inanç esasları:Tanrı anlayışı | |
5 | Melek, vahiy, kutsal kitaplar; kutsal kitap eleştirisi | |
6 | Yahudilikte ibadet, hac ve Yahudi bayramları | |
7 | Yahudiliğin diğer dinlere bakışı | |
8 | SINAV | |
9 | ıristiyanlığa giriş (Hıristiyan kelimesi, kurucu şahsiyet olarakHz. İsanın hayatı); Hıristiyanlığın tarihi | |
10 | Hıristiyanlığın tarihi; Mezhepler (ortaçağ öncesi ve sonrası) | |
11 | Hıristiyan inanç esaslarının oluşumu ve konsiller: Tanrı anlayışı | |
12 | Kutsal kitapları, vahiy, melek, ahiret anlayışı | |
13 | Hıristiyan ibadetleri ve sakrementlerHıristiyan ibadetleri | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Fuat Aydın, Yahudilik, İnsan Yayınları, İstanbul 2004. |
Ders Kaynakları | [2] Ömer Hılmi Budda, dinler Tarihi, İstanbul 1937. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | ||||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | ||||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | ||||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |