Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya Okuryazarlığı HIR 214 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET ESKİCUMALI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste amaçlanan medya okuryazarlığına ideolojik, ekonomik ve sosyal boyutları üzerinden eleştirel bir nitelik kazandırmaktır.
Dersin İçeriği İletişim bilimlerine ve mecralara ilişkin eleştirel ve bütünlüklü bir bakış kazanılır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eleştiri yapma pratiği geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Tüketimin aslında ideolojik bir edim olduğunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 Eleştirel kuramların karşılığını medyada arar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Günümüz dünyasında iletişimin anlamı, temel kavramları, yeri ve önemine ilişkin genel bir giriş
2 Modernitenin kat ettiği sosyo-ekonomik ve siyasal dönüşüm (küreselleşme)
3 İletişimin aracılandırılması: Sözden yazıya, yazıdan görüntüye(sözlü ve yazılı - görsel kültür)
4 Geleneksel Kitle İletişim Kuramları (düz çizgisel düşünme)
5 Kitle iletişiminin temel özellikleri (tarihi, yapısı, kültürel ve ekonomik boyutları)
6 Medyadan Güncel Etik Problemlere İlişkin Örnekler
7 Merkezi Perspektif
8 Modern Bilincin yeri biçimi olarak televizyon (yanlış bilinç, parçalanma, tekrar ve belirsizlik)
9 Kültür Endüstrisi
10 Ara Sınav
11 Yeni Medya
12 Aracılandırılmış deneyimin mekânı olarak yeni medya
13 Genel tekrar I
14 Genel Tekrar II
Kaynaklar
Ders Notu Mutlu, E. İletişim Sözlüğü. Ankara: Ayraç Yayınları.
Huberman, L. .Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla. İstanbul: İletişim Yayınları.
Marx, K. 1844 El Yazmaları. İstanbul: Birikim Yayınları.
Ong,W. J. Sözlü ve Yazılı Kültür. İstanbul: Metis Yayınları.
Althusser, L. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları.İthaki Yayınları.
Ders Kaynakları Türkoğlu, N. 2004. Kitle İletişimi ve Kültür. Naos Yayıncılık.
Crary, J. 2010. Gözlemcinin Teknikleri, On Dokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite. Metis Yayınları.
Adorno, T. 2011. Kültür Endüstrisi- Kültür Yönetimi. İletişim Yayınları.
Bauman, Z. 2010. Küreselleşme. Ayrıntı Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanlık alanının gerektirdiği kuramları sıralar. X
3 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurarak topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder. X
4 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık uzmanı olarak etkili iletişimin unsurlarını sıralar. X
5 Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Kampanyaları düzenler. X
7 Medya ile ilişkileri düzenler ve medya planlaması yapar.
8 Yazılı ve görsel iletişimi ve araçlarını etkin olarak kullanarak ikna edici mesajlar oluşturur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5