Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Motor Kaynaklı Gürültü ve Kontrolü | OTO 531 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF ÇAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gürültü kaynaklarının en önemlisi olan motor kaynaklı gürültünün en aza indirilmesi ve kontrolü çalışmaları günümüz otomotiv üretiminde ve kullanımında hızla önem kazanmaktadır. Dişli, yanma, egzoz, lastik, seyir rüzgarı gürültüsü ölçüm ve kontrol yöntemleri ile sürüş konforunun arttırılması ve olumsuz etkilerinin azaltılarak emniyetli bir seyir sağlanması temel işlem ve amaçlardandır. İleri seviyede matematik, bilgisayar ve otomotiv teknolojisi bilgisi gerektirmesi nedeniyle ders lisans üstü seviyesindedir. |
Dersin İçeriği | Gürültü kaynakları, standartları, türleri, yayılım şekilleri. Gürültü ölçüm teknik ve yöntemleri. Motor kaynaklı gürültüler ve düzeylerinin hesaplama ve tahmin yöntemleri. Bilgisayar yardımıyla, sayısal metotlarla gürültü analiz yöntemleri. Kaynağında ve algılandığı yerde motor gürültüsünün kontrol yöntemleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gürültü kaynaklarını ve çeşitlerinin neler olduğunu öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Gürültüyü önleme yöntemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Gürültü ölçümü, etkileri ve performansa etkilerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akustik,Gürültü standartları(ISO532B), etkileri, türleri | |
2 | Motor kaynaklı gürültü ve türleri | |
3 | Yanma gürültüsü ve kontrolü | |
4 | Aerodinamik, lastik, egzoz gürültüsü ve kontrolü | |
5 | Gürültü ölçümü ve hesaplama teknikleri | |
6 | Gürültü analiz yöntemleri | |
7 | Sayısal analiz yöntemleri | |
8 | Ses ve gürültü izolasyon teknikleri | |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Gürültü kontrol yöntemleri | |
11 | Otoyollarda, kaynağında, ve algılanan yerde gürültü kontrolü | |
12 | Bakım ile ve doğal yöntemlerle gürültü kontrol çalışmaları | |
13 | Tasarımdan, trafikte seyrine kadar araç gürültüsü kontrol aşamaları | |
14 | Araç içi ve dışı motor gürültüsü kontrolü ve modellenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] MacInnes, H., Turbochargers, HP , USA, 1984 [2]Ott, O., ?Noise Reduction Techniques in Electronic Systems, Kindle edition, USA, 1988 [3] Uzun, A., Gürültü kirliliği ve kontrolü, Ders notları, Sakarya, 2005 [4] Inseth, Z., ?Noise Pollution?, Library Binding, Israel, 2000 [5] Saenz A. Lara, A. Lara-Saenz, and R. W. Stephens, ?Noise Pollution: Effects and Control?, ISBN 0471903256, 1986 [6] Wieslaw J. Sulkowski, ?,ASIN: B0015J5ZGO,1980 [7] Donald E.,? Noise Control in Internal Combustion Engines?, USA,1989 [8] Cyril H. B.,? Engine noise: Analysis and control ?,ASIN: B0000CLSE2, USA , 1963 [9] John L.,? Turbojet-Engine Noise Studies to Evaluate Effects of Inlet? , ASIN: B000KESFR6, NASA 1968 [10] Hickling, R.,? Engine Noise:Excitation, Vibration, and Radiation ?, Springer publishing, London, UK, 1982 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Otomotiv mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
4 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
6 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
7 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
8 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
9 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |