Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Faz Dönüşüm Teorileri | MTM 601 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Metallerin ısıl İşlemi, Özel Çelikler. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CUMA BİNDAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Malzemelerde ısıl işlem parametrelerine bağlı olarak gelişen faz dönüşüm teorilerini ve uyglamlarını değerlendirmek |
Dersin İçeriği | Faz dönüşümlerinin termodinamiği, tek bilşenli sistemler, iki bileşenli sistemler, üç bileşenli sistemler, difüzyon, katılaşma, homojen çekirdeklenme, heterojen çekirdeklenme, çökelme reaksiyonları, difüzyon kontrollü faz dönüşümleri, martensitik dönüşümler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Faz dönüşümlerinin termodinamiğini kavrar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Difüzyonal faz dönüşümleri kavrar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Difüzyonsız faz dönüşümlerini kavrar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Kristal arayüzelerini ve malzeme mikroyapısını kavrar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Katılaşma ve çekirdeklenme mekanizmasını kavrar | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Faz dönümlerinin termodinamiği | |
2 | Bir bileşenli sistemler | |
3 | İki bileşenli sistemler | |
4 | Üç bileşenli sistemler | |
5 | Çeliklerde perlitik, ferritik dönüşümler | |
6 | İzotermal dönüşümler | |
7 | Kaymalı dönüşümler | |
8 | Kristal arayüzeyleri | |
9 | Yüzey enerjisi ve gerilimi | |
10 | İkinci faz yüzey uyumluluğu | |
11 | Katılaşma | |
12 | Homojen ve heterojen çekirdeklenme | |
13 | Ötektik alaşımların katılaşması | |
14 | Metal dökümlerin katılaşması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. D.A. Porter and K.E. Easterling, Phase Transformation in Metals and Alloys, Second Edition, Chapman&hall, London, 1992. 3.W.D. Callister, D.G.Rethwisch, Materials science and Engineering, Eighth Edition, John Wiley &Sons, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
2 | Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | ||||||
3 | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | X | |||||
4 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | X | |||||
6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | X | |||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılasılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | X | |||||
8 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalısabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
10 | Çalısmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve is hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | ||||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |