Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ölçme, Muayene ve Norm Sistemleri KAL 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

---

Önerilen Seçmeli Dersler

--

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ÖZDEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünyada 16. yüz yılda başlayan Sanayileşme sürecine paralel olarak hız kazanan bilimsel ve teknolojik gelişmeler, ortak birimler ve ölçme teknikleri kullanılmasını zorunlu kılmıştır. Mal ve hizmet üretiminde ortak standart oluşturma zorunluluğu çeşitli normların geliştirilmesi sürecini beraberinde getirmesine rağmen, küreselleşen dünya ekonomisinde hala farklı birim sistemleri ve normlar kullanılmaya devam edilmektedir. ISO, EN gibi uluslar arası normların yanında DIN, ASTM, AISI, SAE ve TSE gibi birçok ulusal normların kullanılmaya devam edildiği günümüzde, çeşitli norm ve standartların eş değerliği konularının özellikle mühendisler tarafından çok iyi bilinmesi gerekmektedir.

Dersin İçeriği

Birim sistemleri ve tarihçesi, Ölçme prensipleri ve ölçekler, Toleranslar ve tanımları, Uluslar arası normlar, yaygın ulusal normlar, Endüstri normları, Sertifikalar ve deklarasyonlar, Kalite standartlarının belirlenmesi, Standartların ve Normların ulusal ve uluslar arası anlaşmalardaki önemi ve bağlayıcılığı. Ulusal ve uluslar arası denetleme kuruluşları, Denetleme süreçleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Birim sistemlerinin tarihsel gelişimini ve gerekliliğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Ölçmenin temel prensipleri ve yöntemlerini bilir ve uygular Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Ölçülen büyüklükler ile istenen büyüklükler arasındaki sapmaları belirler, hesaplar ve kıyaslar Anlatım, Soru-Cevap, Performans Görevi,
4 Uluslar arası normların varlığını, gerekliliğini ve uyulması zorunluğunu kavrar Anlatım, Gösteri, Benzetim, Ödev,
5 Yaygın ulusal normların önemini anlar, Birçok ulusal normların uluslar arası normlarda eş değerinin olduğunu bilir Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
6 Endüstri nonlarının gerekliliğini ve küresel pazar için önemini bilir Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Ödev,
7 ISO, EN, ASTM normlarına ulaşabilir, kullanabilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
8 Numune alma yöntemlerini bilir ve uygular Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
9 Sürekli ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular Anlatım, Benzetim, Sınav , Ödev,
10 Sınıflandırma ve kalite belirleme süreci oluşturur ve denetler Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
11 Tahribatlı muayeneler yapabilir Anlatım, Gösteri, Örnek Olay, Ödev,
12 Tahribatsız muayeneler yapabilir Anlatım, Gösteri, Benzetim, Ödev,
13 Kalite standartları belirler ve sertifikalandırma sürecini yönetebilir Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
14 Akreditasyon süreci yönetebilir Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
15 Kalite ölçme ve değerlendirme süreci yönetebilir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Benzetim, Örnek Olay, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Birim sistemleri ve tarihçesi
2 Ölçekler, ölçme prensipleri ve yöntemleri
3 Tolerans belirleme ve tanımlama kriterleri
4 Uluslar arası normlar
5 Yaygın ulusal normlar
6 Endüstri normları
7 ISO, EN, ASTM normlarından örneklerNumune alma yöntemleri
8 Numune alma yöntemleri
9 Sürekli ölçme ve değerlendirme yöntemleri
10 Sınıflandırma ve kalite belirleme süreci
11 Tahribatlı muayeneler
12 Tahribatsız muayeneler
13 Kalite standartları ve sertifikalar
14 Akreditasyon
Kaynaklar
Ders Notu

Doç. Dr. Mustafa özdemir ders slaytları

Ders Kaynakları

1. Aydın. Ö. “ Mühendislik Ölçmeleri Ders Notları” YÜ 1983
2. J.P.Holman (2001), EXPERIMENTAL METHODS FOR ENGINEERS, New York : Mc Graw Hill
3. DIN, TSE, ISO ve EN normlarından örnek sayfalar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Kalite alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Kalite alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Kalite alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Kalite alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Kalite alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek X
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak X
8 Kalite alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Kalite alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek X
10 Kalite alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 75
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6