Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sismik Tehlike ve Risk Analizi | INM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | İNM515 Yapısal Deprem Mühendisliği, |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetmelikte verilen tasarım spektrumları genellikle 50 yılda aşılma olasılığı %10 olan depremleri için, çok geniş alanlarda kullanılmak üzere üretilmiştir. Bu nedenle hassas sonuçlar vermesi beklenmez. Hasar yapıcı yer hareketinin belli bir yerde ve belli bir zaman periyodu içerisinde meydana gelme ihtimalinin hesaplanması, sahaya özel tasarım spektrumlarının oluşturulması bu dersini amacını oluşturur. Türkiye´de depremler sonucu ortaya çıkabilecek can ve mal kaybının asgariye indirilebilmesi için yer seçiminde deprem tehlike (sıvılaşma, zemin amplifikasyonu gibi) analizinin titizlikle yapılması gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Sismik Kaynakların belirlenmesi ve sınıflandırılması, Belirsizlikler, Tekerrür Kanunları, Azalım İlişkileri, Zemin Amplifikasyon Etkisi, Olasılıksal Sismik Tehlike Analizi, Deprem kayıtlarının benzeştirilmesi, Risk Analizi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Belirli bir GPS koordinatının veya alanının sismik tehlike spektrumlarını elde eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Türkiye’de deprem kaynaklarını sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Azalım ilişkilerini kullanır ve geliştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Yer tepki analizi yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Sentetik veya benzeştirilmiş deprem kaydını üretir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
6 | EZ-Frisk veya Seisrisk III yazılımlarını kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yönetmelik spektrumu ve kullanım yerleri | |
2 | Yeni yapıları tasarımında ve Performansa dayalı değerlendirmede spektrumu kullanımı, | |
3 | Deprem kaynak modelleri, deprem kaynağı karakterizasyonu | |
4 | İlgili parametrelerin (bölgenin zemin özellikleri, fay kırılma mekanizması, yakın alan etkileri, yönsel etkiler, gibi...) kuvvetli yer hareketi üzerine etkileri | |
5 | Olasılık Yöntemleri temel bilgilerinin tekrarı. | |
6 | Azalım İlişkileri veya Yer Hareketi Tahmin Bağıntıları (YHTB) YHTB’lerde deprem içi ve depremler arası belirsizlikler | |
7 | Monte-Carlo simülasyonunun YHTB’lerin belirsizliklerinin temsilinde kullanılması | |
8 | YHTB belirsizliklerinin uzay düzlemde korelasyonu | |
9 | Deterministik Sismik Tehlike Analizi | |
10 | Deprem katalogları ve Gutenberg-Richter tekerrür kanunu, Poisson ve zamandan bağımsız modeller | |
11 | Deterministik Sismik Tehlike Analizi uygulaması | |
12 | Olasılıksal Sismik Tehlike Analizi temelleri, mantık ağaçları kullanımı, çoklu senaryo kavramı ve tehlike eğrisi | |
13 | Olasılıksal Sismik Tehlike Analizi uygulaması | |
14 | Farklı amaçlı tasarım spektrumlarının oluşturulması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | www.kutanis1.sakarya.edu.tr/ web adresinde yayınlanan ders notları |
Ders Kaynakları | 1) KRAMER, (1996),"Geotechnical Earthquake Engineering", Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ. 2) Mc Guire R. (2004). Seismic Hazard and Risk Analysis, 2004, EERI, Oakland, CA 3) Risk Engineering, Inc. (1997). EZ-FRISK User’s Manual. 4) Dowrick, D. (2003). Earthquake Risk Reduction, Wiley, England. 5) Newmark and Hall, 1982, “Earthquake Spectra and Design” 6) Cornell, 1968, “Engineering Seismic Risk Analysis” 7) Bozkurt, E. (2001). Neotectonics of Turkey – a synthesis. Geodinamica Acta (Paris) 14, 3−30. 8) Dhont, D., Chorowicz, J. (2006). Review of the neotectonics of the Eastern Turkish–Armenian Plateau by geomorphic analysis of digital elevation model imagery, Int J Earth Sci (Geol Rundsch) (2006) 95: 34–49 9) Joyner and Boore, 1981, “Peak Horizontal Acceleration and Velocity from Strong-Motion Records Including Records from the 1979 Imperial Valley, California, Earthquake” (or the JB Distance) 10) Youngs and Coppersmith, 1985, “Implications of Fault Slip Rates and Earthquake Recurrence Models to Probabilistic Seismic Hazard Estimates” 11) Wells and Coppersmith, 1994, “New Empirical Relationship among Magnitude, Rupture Length, Rupture Width, Rupture Area and Surface Displacement” |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |