Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yerin Yapısı ve Jeodinamik | JFM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Çalışma konuları doğrudan veya dolaylı olarak yer bilimleri ile ilgili lisansüstü öğrencilerine Yerin yapısı ve dinamiği ile ilgili ayrıntılı bilginin verilerek tez çalışmaları sırasında karşılaşabilecekleri veya araştıracakları dinamik süreçlerin köken ve temelleri hakkında aydınlatılması. Türkiyenin jeodinamiğinin de bazı güncel araştırma projelerinin sonuçları ile birlikte ayrıntılı olarak anlatılması. |
Dersin İçeriği | Yerin içyapısının belirlenmesinde Sismolojinin önemi, Yerin kabuk, Manto ve çekirdeğinin hız yapısı ve bileşimi, faz-mineral dönüşümleri ve önemi, sismik hızın derinlik gradiyenti ve faz dönüşümlerinin karşılaştırılması, sismik dalga yayınımı yardımı ile Yerin iç yapısının görüntülenmesi, Manto konveksiyon akımları, Yer manyetik alanındaki değişimlerin Yer kabuğunun dinamiğine getirdiği kanıtlar, Yerin dinamik yapısının Levha tektoniği kuramı ile ilişkilendirilmesi, dalma-batma olayının ayrıntılı özellikleri, dalan levha üzerinde etkin olan kuvvetler, dalan levhanın ve dehidrasyon olayının sismolojik kanıtları, derin depremler ve mekanizmaları sorunu, Türkiye ve yakın çevresinin ayrıntılı jeodinamiği ve güncel araştırmalardan elde edilen bilgiler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Üst manto süreksizliklerini ve yer bilimleri açısından önemlerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | Sismik tomografi yönteminin temel özelliklerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Yitim zonlarında dalan levha boyunca yapısal özelliklerin değişimlerini ve gözlenmiş dinamik süreçleri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
4 | Levha hareketlerinin nedenlerini kökenleri açısından sınıflar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | Türkiye ve çevresinde kabuk ve üst manto yapısını ve levha hareketlerini güncel çalışmalardan örnekler vererek ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Türkiye ve çevresinde kabuk ve üst mantoda gözlenen dinamik süreçleri yakın geçmişte elde edilmiş sismolojik ve jeodezik veriler ışığında tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yerbilimlerinde jeodinamik kavramı ve önemi | |
2 | Yerin katmanları, özellikleri ve Sismoloji | |
3 | Faz-mineral dönüşümleri ve deprem dalga yayılımına etkileri | |
4 | Deprem dalga yayılımı yardımıyla Yerin içyapısının araştırılması | |
5 | Yer manyetik alanı ve zamana bağlı değişimleri | |
6 | Yer manyetik alanındaki değişimler ve dinamik Yer kabuğu | |
7 | Yerin iç dinamiği ve levha tektoniği kuramı | |
8 | Dalma-batma zonları ve ayrıntılı yapıları | |
9 | Dalma-batma zonları ve ilişkili dinamik olayların sismolojik kanıtları | |
10 | Derin depremler ve önerilen mekanizmalar | |
11 | Türkiye ve yakın çevresinin jeodinamiği: Genel | |
12 | Türkiye ve yakın çevresinin jeodinamiği: Güncel çalışmalar | |
13 | Türkiyenin jeodinamiği: Araştırılması gereken problemler. | |
14 | Genel tekrar ve tartışma. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Prof.Dr. Murat UTKUCU, Yerin Yapısı ve Jeodinamik Ders Sunuları |
Ders Kaynakları | Cox, A. and Freeman, W.H., Plate tectonics and geomagnetic reversals, San Fransisco, 702 pp, 1973. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |