Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Performansa Dayalı Yapı Analizi | INM 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYDIN DEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NACİ ÇAĞLAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son yıllarda Deprem Mühendisliği alanında yaygınlaşan ve tüm dünyada yönetmeliklere girmeye başlayan Performansa Dayalı Tasarım ve Değerlendirme konularında, Yapı Mühendisliğinde yüksek lisans çalışması yapan inşaat mühendislerinde, gerekli alt yapıyı oluşturmak. |
Dersin İçeriği | Performans Kavramı, Moment-Eğrilik İlişkisi, TSD Sistemlerin İnelastik Davranışı, Modal Analiz, TSD Sistemlerin İnelastik Davranışı, Mevcut Yapıların Performanslarının Belirlenmesi, Yerdeğiştirmeye Göre Doğrudan Tasarım. Hasargörebilirlik Analizi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Depreme dayanıklı yapı tasarım felsefelerinin özümsenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Yapı Mühendisliğinde performans kavramının anlaşılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Performans belirleme araçlarını kullanabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Mevcut bir yapının performansını belirleme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Yapıların hasar-görebilirliklerini saptama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Performansa Dayalı Deprem Mühendisliği Kapsamı, Genel Konular, Konunun Önemi, Konunun Tarihsel Gelişimi. | |
2 | Betonarmenin Davranışı, Moment Eğrilik İlişkisi | |
3 | Tek Serbestlik Dereceli Sistemlerin Elastikötesi Davranışı, Tek Serbestlik Dereceli Sistemlerin Dinamik Hesabı için Doğrusal Elastik Olmayan (Nonlineer) Zaman Tanım Alanında Çözüm Yöntemi | |
4 | Modal Spektral Analiz, Çok Serbestlik Dereceli Sistemlerin Elastikötesi Davranışı | |
5 | Statik İtme Analizi ile İlgili Yazılımlar | |
6 | Statik İtme Analizi ile İlgili Yazılımlarda Uygulamalar | |
7 | Binalardan Bilgi Toplanması. Yapı Elemanlarında Hasar Sınırları Ve Hasar Bölgeleri. Deprem Hesabına İlişkin Genel İlke Ve Kurallar. Performans Seviyeleri. Bina Deprem Performansının Belirlenmesi. | |
8 | Depremde Bina Performansının Doğrusal Elastik Hesap Yöntemleri ile Belirlenmesi | |
9 | Depremde Bina Performansının Doğrusal Elastik Olmayan Yöntemler ile Belirlenmesi | |
10 | ATC 40, FEMA 356, EUROCODE 8 | |
11 | Yerdeğiştirmeye Göre Doğrudan Tasarım: Çerçeveli Yapılar | |
12 | Yerdeğiştirmeye Göre Doğrudan Tasarım: Perdeli Yapılar | |
13 | Hasargörebilirlik Analizine Giriş | |
14 | Hasargörebilirlik Analizine Giriş |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Kutanis, M., Performansa Dayalı Deprem Mühendisliği Ders Notları, Sakarya [2] http://www.kutanis1.sakarya.edu.tr/lectures/pbd/ web sayfasında yayınlanan ders materyalleri |
Ders Kaynakları | [2] Canbay, E., Ersoy, U., Özcebe, G., Sucuoğlu, H., Wasti, S.T. Binalar için Deprem Mühendisliği Temel İlkeler,mayıs 2008, Ankara, Bizim Büro Basımevi [3] A.K. Chopra (2007), Dynamics of Structures, Third Ed., Prentice Hall. [4] T.C. Bayındırlık ve İskan Bakanlığı (2006), Deprem Bölgelerinde []Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik, Ankara. [5] Celep, Z., Betonarme Taşıyıcı Sistemlerde Doğrusal olmayan Davranış ve Çözümleme, Beta Yayıncılık, İstanbul. 2007 [6] Priestley, M.J.N., Calvi, G.M., Kowalsky, M.J., Displacement-Based Seismic Design of Structures IUSS Press, Pavia. Italy, 2007 [7] Aydınoğlu , M.N, Inelastic Seismic Response Analysis Lecture Notes, Boğaziçi University,İstanbul, 2002 [8] Aydınoğlu , M.N.(2003), Yapıların deprem performansının değerlendirilmesi için artımsal spektrum analizi (arsa) yöntemi 5. Ulusal Deprem Mühendisliği Konferansı, 26-30 Mayıs 2003 , İstanbul [9] Aydınoğlu, M.N. (2003). An Incremental Response Spectrum Analysis Procedure Based on Inelastic Spectral Displacements for Multi-Mode Seismic Performance Evaluation. B. of Earthq. Eng. 1, 1-34. [10] Fajfar, P. (1999), Capacity Spectrum Method Based on Inelastic Demand Spectra, Earthquake Engineering and Structural Dynamics, Vol. 28, pp. 979-993. [11] Krawinkler, H., Seneviratna, G.D.P.K. (1998),Pros. and Cons. of Pushover Analysis of Seismic Performance Evaluation, Engineering Structures. Vol. 20, pp. 452-464. [12] Bozorgnia, Y., Bertero V.V. (Ed ), EARTHQUAKE ENGINEERING From Engineering Seismology to Performance-Based Engineering, CRC PRESS, Boca Raton London New York Washington, D.C. ,2004. [13] Kutanis, M., Investigation of Novel Nonlinear Static Analysis Procedures, 7th International Congress on Advances in Civil Engineering,Extended Abstract (pp. 200) and CD, October 11-13, 2006, YTÜ, Turkey [14] Kutanis, M., Statik İtme Analizi Yöntemlerinin Performanslarının Değerlendirilmesi, Yapısal Onarım ve Güçlendirme Sempozyumu, YOGS-2006, Bildiriler Kitabı (sf. 205) ve CDsi, 7-8 Aralık 2006, PAÜ, Denizli. [15] Kutanis, M., "Development of Finite Element Technologies for Nonlinear Static and or Dynamic Analysis of Structures" Report to TÜBİTAK-BAYG, SAÜ, İnşaat Mühendisliği Bölümü, Adapazari, 2006. [16] Kutanis, M., Orak, E., Özcan, Z., Betonarme Binalarin Performans Düzeylerinin Deprem Geçirmiş Binalarla İlişkilendirilerek Belirlenmesi, 6. Ulusal Deprem Mühendisliği Konferansı, 16-20 Ekim 2007, İstanbul. [17]FEMA 440 ,Prestandard and Commentary for the Seismic Rehabilitation of Buildings, FEMA, Washington, DC, 2000. [18] ATC, 1996 . Seismic Evaluation and Retrofit of Concrete Buildings, ( ATC-40), Vol. 1, Applied Technology Council, Redwood City, CA. [19] Eurocode 8 : Design of structures for earthquake resistance, European Committee for Standardisation Comité Européen de Normalisation Europäisches Komitee für Normung Central Secretariat: rue de Stassart 36, B-1050 Brussels. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |