Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ulaşım Sistemelerinin Modellenmesi | INM 591 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HAKAN ASLAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HAKAN ASLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ulaştırma ile ilgili temel problemler olan tıkanıklıklar, gecikmeler, çevresel etkiler, kazalar ve finansman problemleri, gerek gelişmiş gerekse de gelişmekte olan ülkeler için genişleyerek devam etmektedir. Bu problemlerin artan taleple beraber daha da kötüleşerek devam etmelerinin uygun planlama ve mühendislik modelleme teknikleri ile ele alınması, gelecekteki ulaşım sistemlerinin çok daha etkin ve kabul edilebilir çözümler sunmalarını sağlayabilir. Modelleme teknikleri ile ulaşım arzının maksimize edilmesi ve ulaşımla ilgili finansman ve istenmeyen yan etkilerin minimize edilebilmesi sağlanmış olur. |
Dersin İçeriği | Ulaşım problemlerinin karakteristikleri, Seyahat oluşturma modelleri, Seyahat dağıtım modelleri, Talep modelleri, Arz Talep Dengesi Modellemesi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama beceris | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
3 | -Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama beceris | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | -Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Ödev, Performans Görevi, |
5 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | -Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | -Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama beceris | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ulaşım arz ve taleplerinin karakteristikleri | Y. Sheffi, Urban Transportation Netwoks, Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, 199 |
2 | Genel modelleme yapısı ve klasik ulaşım modelleme teknikleri | Ders Notları |
3 | Seyahat oluşturma konsepti ve ulaşım sistemleri | Ders Notları |
4 | Seyahat oluşturma da etken faktörler ve analiz değişkenlerinin tahmini | Ders Notları |
5 | İnelastik seyahat oluşturma modellemesi ve büyüme faktörlü modelleme | Ders Notları |
6 | Seyahat dağıtım modellemesinde temel kavramlar ve terminoloji | Ders Notları |
7 | Ara Sınav | Ders Notları |
8 | Sentetik ve çekim modellemesi ile seyahat dağıtımı | Ders Notları |
9 | Seyahat tipini etkileyen faktörler ve direk talep modellemesi | Ders Notları |
10 | Uygulamalar | Ders Notları |
11 | Denge modellemesinde matematiksel programlama | Ortuzar,J.de D. and L.G.Willumsen (1995). Modelling Transport (third edition), Wiley, Chichester. |
12 | Trafik atamasında stokastik modelleme | Y. Sheffi, Urban Transportation Netwoks, Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, 199 |
13 | Mikro simülasyon ve trafik atama dengesi | Ortuzar,J.de D. and L.G.Willumsen (1995). Modelling Transport (third edition), Wiley, Chichester. |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.) J.D. Ortuzar , L.G. Willumsen ‘ Modelling Transport ’ , John Wiley & Sons, 1995 2.) Y. Sheffi, Urban Transportation Netwoks, Prentice-Hall, Inc. Englewood Cliffs, 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |