Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırmasında Stokastik Modeller ENM 506 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Stokastik modeller ve çözüm yollarının öğretilmesi
Dersin İçeriği Markov zincirleri, Stokastik Modeller, Kuyruk modelleri ve bu modellerin bilgisayar destekli çözümleri incelenecektir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Stokastik modeller ile ilgili temel kavramların öğrenilmesi Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Dinamik süreçlerin stokastik olarak modelleyebilme yeteneğinin kazanılması Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Stokastik modellerin çözüm yöntemlerinin öğrenilmesi Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Stokastik Modellere Giriş
2 Markov zincirleri
3 Markov zincirleri
4 Markov zincirleri
5 Stokastik Envanter Modelleri
6 Stokastik Envanter Modelleri
7 Stokastik Envanter Modelleri
8 Stokastik Envanter Modelleri
9 Kuyruk Modelleri
10 Kuyruk Modelleri
11 Kuyruk Modelleri
12 Stokastik Dinamik Programlama
13 Stokastik Dinamik Programlama
14 Stokastik Dinamik Programlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1-Wiston, W, 1994 Operations Research, Applications and Algorithms, Duxbury Pres
2-Taha, H, 2000, Yöneylem Araştırması, Literatur Yayıncılık
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır.
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir.
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır.
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir.
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır.
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir.
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır.
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir.
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır.
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 30 30
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6