Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırmasında Deterministik Modeller ENM 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HARUN REŞİT YAZĞAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Deterministik modeller ve çözüm yollarının öğretilmesi
Dersin İçeriği Doğrusal programlamaya giriş, Duyarlılık analizi, ikilik problemleri, tam sayılı programlama ve çözüm teknikleri ve endüstriyel problemlerinin çözümü için geliştirilen programlarla uygulamalar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Deterministik problemleri modelleyebilme yeteneğinin kazanılması
2 Deterministik modellerin çözüm yöntemlerinin öğrenilmesi
3 Deterministik modellerin analizi ve çözümleri yorumlama yeteneğinin kazanılması
4 Deterministik modelleri çeşitli yazılımlar yardımıyla çözebilme ve yorumlayabilme yeteneğinin kazanılması
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğrusal Modellerin Tanımı ve Model Kurma
2 Modellerin çözüm teknikleri ve parametrelerin yorumları
3 Duyarlılık Analizi
4 Duyarlılık Analizi
5 Modellerin İkilik Hali
6 İkilik modelin yorumlari
7 Modellerin Bilgisayar çözümleri ve yorumları
8 Modellerin Bilgisayar çözümleri ve yorumları
9 Tam sayılı Programlama
10 Tam sayılı Programlama
11 Tam sayılı Programlama
12 Doğrusal Modellerde İleri Konular
13 Düzenlenmiş Simplex
14 Dantzig-Wolfe Decompozition Algoritması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Wiston, W, 1994 Operations Research, Applications and Algorithms, Duxbury Pres
2- Taha, H, 2000, Yöneylem Araştırması, Literatur Yayıncılık
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulamaktır.
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilmektir.
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamaktır.
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilmektir.
5 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlamaktır.
6 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve ileri düzeyde değerlendirmektir.
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk almaktır.
8 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilmektir.
9 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgileri yorumlamaktır.
10 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilmektir.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum sağlamaktır.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmektir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 16
2. Ödev 16
3. Ödev 17
4. Ödev 17
5. Ödev 17
6. Ödev 17
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 6 20 120
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 30 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 250
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10
Dersin AKTS Kredisi 6