Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Piyano I TMB 221 3 2 + 2 3 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

Armoni, Kontrpuan, Müzik Teknolojileri, Orkestra, Ses Eğitimi/Çok Sesli Koro Dersleri

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖNDER SAYGIN ÇETİNER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ÖNDER SAYGIN ÇETİNER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders ile temelde, işlevsel piyano bilgi ve becerileri odaklı kazanımlar sağlanması amaçlanmaktadır.

Bir araç/enstrüman olarak piyano, piyano eğitimi ve piyano çalma faaliyeti, öncelikle müzik ve müzik eğitimi alanlarında en mühim fonksiyonlarda bulunagelmiştir. Diğer yandan, piyano eğitiminin ve piyano çalma faaliyetinin, bir alan veya coğrafya gözetilmeden de bireylerin gelişimleri üzerinde önemli pozitif işlevlerinin olduğu belirtilmektedir. Böylece, yardımcı çalgı mahiyetinde de değerlendirilebilecek işlevsel piyano eğitimi noktasında programlarda yer alan bu Piyano I dersinin, ilgili ek konular ve disiplinler arası yaklaşımlarla zenginleştirilen işlenişi ile de, temelde hedeflenen psikomotor, duyuşsal ve bilişsel bilgi ve becerilerin bireyler üzerinde  geniş perspektiflerde işlevlere sahip olması beklenmektedir. Ayrıca bkz. “Dersin İçeriği”.

Dersin İçeriği

Dört dönemlik piyano dersinin ilki olan bu derste, Ders Amacı'nda belirtilen kazanımlara ilişkin ilk çalışmalara yer verilmektedir.

Genel olarak; işlevsel piyano bilgi ve becerilerine giriş ve sosyokültürel, teknik, pedagojik, estetik, teknolojik ve kısmen de terminolojik ve linguistik yaklaşımlarla, (bu ders için gerektiği kadarıyla) ilgili temel alan bilgileri ve bütünsel ek konular:

1- Dünya, İnsan, Sanat, Eğitim, Müzik,

2- Ses (fiziksel ve biyopsişik özellik ve etkileri ile ses unsuru) ve müzikte sistem (ve yüzeysel olarak; makamsal, mikrotonalite, atonalite ve tonalite konuları),

3- Çok sesli müzik / polifoni ve homofoni (çok sesli müziğin yüzeysel olarak; tarihi, kültürü, yapısal unsurları/konstrüksiyonu, notasyonu, literatürü, farklı dillerde ve global yaklaşımda terimleri),

4- Çalgılar ve piyano (genel olarak çalgılar arasından piyano, piyanonun tarihi, işlevleri ve kullanım alanları, yapısal özellikleri ve mekanizması, ses üretme sistemi ve ses ürünü özellikleri),

5- Piyano pedagojisi ve sistematik gelişimine ilişkin bilgiler, piyano eğitimi ve icrasının işlevleri, dersin amaç ve önemi,

6- Enstrüman icra ve çalışma tekniklerindeki belli başlı unsurlara da değinerek, piyano çalım ve çalışma tekniklerinin açıklanması (ilgili anatomik ve psikolojik bilgiler ile teknik farkındalık, kas hafızası, konsantrasyon, motivasyon ve nefes, parmak tekniği, parmak geçitleri, kol ağırlığı kullanımı, temel pozisyon, duate, aksiyon, senkron, koordinasyon ve dengeler, parmak güçlendirme/teknik uyumlanma),

7- Parti, partisyon ve piyano notasının tanınması, unsurlarının gözlem ve analizi, mizanpajı ve yer yer yazımı, deşifre ve performansı, sol ve fa anahtarları (ayrıca, mizanpaj konusu ile temel süre ve ölçü bilgileri, gruplama),

8- Dinamikler: p, mf ve f; iki elde; aynı, farklı ve değişken dinamikler (cresc., decresc. ve "subito" kavramları) ve dinamiklerde kompozisyonel denge ve ifade,

9- Artikülasyonlar: Legato, non-legato, staccato, basit düzey bağ kesimleri ile cümleleme. İki elde; aynı, farklı ve değişken artikülasyonlar, artikülasyonlarda kompozisyonel denge,

10- Metronom ve tempo, seçimi, değişimi (bölüm değişimleri ve A tempo, ayrıca accel. ve dim.), korunumu ve ilgili çalışma stratejileri,

11- Çevrimleriyle birlikte akor konusu ve uygulaması (farklı artikülasyonlar ve arpejler dâhil, basit melodik hatlarda homofonik eşlik uygulaması), ton kavramı, temel fonksiyonlar, deşifre, ezber ve gam çalışmaları (donanımsız ton çalışmaları sınırında, sol elde eşlik akorlara karşışlık sağ elde inici ve çıkıcı 1 oktav),

12- Yorum tasarlama unsurları ve estetik/düşünsel kullanımları (ilgili artikülasyon, dinamikler ve temponun kompozisyonel ve icrasal kullanımı, diminuendo, müsaade edilir/tavsiye edilir sınırda “ad libitum” ve ek olarak, puandorg konusu, kompozisyonel/edisyonel iletişim mantığı/ayrıntıları, dramatize etme, estetik ve düşünsel unsurları tanımlama, çözümleme, tasarlama ve değerlendirme).

- (EK) - Genel düzey (İlk defa mesleki müzik eğitimi almaya başlayan ve ilk defa piyano dersi gören bireylerin sınıf oranı gözetilerek): Czerny op.599 örneği üzerinden 20'li etütler seviyesine dek.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İşlevsel piyano bilgi ve becerilerini ve ilgili temel ve bütünsel ek bilgileri (yer yer uygulama ve analize dek) hatırlar (bkz. Ders İçeriği; tüm maddeler). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Ödev,
2 İlgili teknik davranışların temeli odağında uyarılır ve kılavuzlanır (bkz. "Ders İçeriği"; 6, 8, 9, 10, 11). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
3 İlgili teknik davranışları beceri haline getirir (bkz. "Ders İçeriği"; 6, 8, 9, 10, 11). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
4 Bilgi ve becerilerini analiz, deşifre, ezber ve performansa yönelik olarak duruma uydurur ve çözümlemeler yapar (bkz. "Ders İçeriği"; tüm maddeler). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
5 Performans tasarlar, tasarısını düşünsel ve estetik yönden değerlendirir ve icra eder (bkz. "Ders İçeriği"; 12). Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriği bölümünde ilk 7 maddede belirtilen ve piyano dersleri boyunca yer verilecek ilgili konulara giriş ve ilk parmak egzersizleri. -
2 Önceki hafta konularının devamı ve iki el koordinasyonu için parmak egzersizleri. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
3 Temel teknik davranışlar için teorik ve uygulamalı çalışmalar ile artikülasyonlar konusuna giriş. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
4 Çalışmaların devamı, arpej ve dinamikler dengesi konusuna giriş, aynı anda farklı ellerde farklı artikülasyonlar çalışmalarına giriş. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
5 Çalışmaların devamı, genel tekrar ve performans görevi hazırlığı. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
6 Çalışmaların devamı ve performans görevi. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
7 Uygulamalı çalışmaların devamı ve Ara Sınav hazırlığı. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
8 Ara Sınav ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
9 Sınav değerlendirmesi, akorlar, temel fonksiyonlar ve temel analiz/gözlem, "fa anahtarı" konularına ilişkin teorik ve pratik çalışmalar. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
10 Tempo kullanımının yorum/performans tasarlamada etkileri, tempo korunumu ve değişimleri, puandorg ve gam konularında (parmak geçitleri ile) teorik ve uygulamalı çalışmalara giriş ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
11 Ders İçeriği'indeki tüm çalışmalar ve konuların devamı (ağırlıklı olarak ezber ve yorum/performans tasarlama çalışmaları). ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
12 Çalışmaların devamı, genel tekrar ve performans görevi hazırlığı. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
13 Final sınavına hazırlık eleştirel iletişimli performans görevi ve ödev teslimi. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
14 Genel değerlendirme. ilgili teorik ve pratik konu ve etütler
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin koordinatörünce hazırlanmış ders notları, notalar ve diğer ilgili çoklu ortam materyalleri

Ders Kaynakları

Piyano, piyano eğitim ve klasik müzik literatürlerinden seçilmiş ve dersin koordinatörünce yazılmış/düzenlenmiş müzikler/etütler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. X
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. X
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). X
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 2 1 2
Final 1 2 2
Ara Sınav 1 2 2
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3