Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı II | THO 110 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | ÇALGI I |
Önerilen Seçmeli Dersler | ------ |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ATAKAN MEŞEKIRAN, Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN, Öğr.Gör. MEHMET KÜRŞAD TÜRKAY, Öğr.Gör. KORKUTALP BİLGİN, Öğr.Gör. KAZIM GÜRKAN, Dr.Öğr.Üyesi ÖNDER SAYGIN ÇETİNER, Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM, Öğr.Gör.Dr. ATALAY DURMAZ, Dr.Öğr.Üyesi FUNDA ESİN, Öğr.Gör. METİN GÜLSÜN, Prof.Dr. FERDİ KOÇ, Öğr.Gör. TUNCAY KARDAŞ, Öğr.Gör. HAMDİ İTİL, |
Dersin Yardımcıları | ------ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek. |
Dersin İçeriği | Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
3 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Ödev, Performans Görevi, |
4 | Metot ile ilglili deneyim kazanır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Geçmiş dönemin tekrarı | Geçmiş dönem ile ilgili konuların genel olarak hatırlatırlaması geçmiş dönemde yapılan egzersiz ve nazari bilgilerin tekrar edilmesi |
2 | Basit makamlara giriş | Basit makamlar hakkında genel bilgiler, Basit makamların genel karakterleri melodik yapıları çeşitleri hakkında genel bilgiler |
3 | Ney’de açık ve kapalı sesler | Ney'de parmaklar kapatılarak ses kademeleriyle bulunan sesler ve farklı pozisyonlardan çıkan aynı frekanstaki sesler |
4 | Basit makamlarla ilgili dizi çalışmaları (Etütler) | Uşşak hicaz rast ve kürdi makamları hakkında nazari bilgiler |
5 | Öğrenilen makamlarla ilgili saz eserlerine geçiş | Uşşak hicaz ve kürdi makamları ile ilgili basit usullerde egzersiz çalışmaları |
6 | İlgili makamlara dair saz eserleri icrası | 10 zamanlı usullet ile ilgili nazari bilgiler bu usuller ile yazılmış saz eserleri |
7 | Genel tekrar | 10/8 lik ve karışık usullerde basit makamlarda saz eseri ve egzersiz çalışmaları |
8 | Geçilen saz eserlerinin müzik terimleriyle uygulaması | saz eserli formunun diğer formlardan ayıran özellikleri bölümleri ve kullanıldığı yerler olarak ele alınması |
9 | Farabi "Rast Düşems" | Rast makamı hakkında genel bilgiler |
10 | Refik Fersan “Musahabatı Musıkiye” teslim ve arızalı seslerin takibi | Rast perdesinde Yegah sesine düşme egzersizleri ile ilgili açıklamalar, Rast makamıyla ilgili kayıtların dinlenmesi |
11 | Tab-i Mustafa efendi “Bayati Yürük Semai" | Yürük semai usulü hakkında genel bilgiler, Neva makamı hakkında genel bilgiler bu usulde yazılmış kayıtlar |
12 | Yorumlama teknikleri | Ney'de kullanılan yorumlama teknikleri, çarpmalar glisandolar ve değişik kademe geçişlerinde yapılabilecek süsleme çeşitleri |
13 | Yoruma dayalı eserlerin icrası | Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının dinlenilerek orada yapılam süsleme geçki ve glisandoların incelenerek öğrenilmesi |
14 | Genel tekrar | Bu dönemde öğrenilen konuların genel olarak hatırlanması tekrar edilmesi için evde çalışılarak gelinmesi, Basit makamlarda icra edilmiş eserlerin kayıtlarının bulunarak ne gibi süslemelerin yapıldığının araştırılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
Yar.Doç.Süleyman Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan ders notu, |
Ders Kaynakları |
ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olma ve bu bilgiyi mesleğinde ve araştırmalarında kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
2 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili yaptığı bütün çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
4 | Yapacağı çalışmalarda alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
5 | Türk halk oyunlarının sahne sanatlarının bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. | X | |||||
6 | Müzik ve hareket notası yazımı konusunda yetkindir. | X | |||||
7 | Türk halk oyunlarının temelini oluşturan bilim ve sanat alanları ile Dünya danslarının karakteristiklerini uzman veya uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini yapacağı çalışmalarda kullanır. | X | |||||
10 | Halk oyunları, koreoloji, müzik ve Türk milli kültürü alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme ve analiz etme becerisine sahiptir. | X | |||||
11 | Sanat ve bilim alanında ulusal ve uluslararası boyutta ortak bilgi seviyesine ulaşır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
1. Ödev | 90 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
2. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |