Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bahçe Bitkileri Islahı ve Tohumculuk | PEP 221 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Herhangi bir dersin ön koşul olarak alınması söz konusu değildir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. NURETTİN KARTAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bahçe bitkilerinin kalıtım esaslarını, temel ıslah prensipleri ve metodlarını öğreterek, sebze ve süs bitkilerinde tohum elde etme tekniklerini öğretmek |
Dersin İçeriği | Bahçe bitkilerinde tozlanma ve döllenme şekilleri, genel bitki ıslahı, kalıtsal varyasyonlar, genetik mekanizma, ıslah metotları, sebze ve süs bitkileri tohumlarında aranan özellikler, Dünyada ve Türkiye de tohumculuk, tohum ayırma yöntemleri, tohum hasadı, temizleme ve ambalajlama, pazarlama, tohumluk kontrol ve sertifikasyonu |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bahçe bitkilerinin genetik mekanizmasını ve varyasyon oluşturmayı bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Melezleme, mutasyon, poliploidi ve kendileme ıslah metodlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Yabancı döllenen bitki türlerine ait hibrit (F1), kompozit, sentetik gibi tohumluk sınıflarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Kendine döllenen bitki türlerinin tohumluk sınıflarını üretim ve özelliklerini, pazarlama şekillerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bahçe bitkilerinin biyolojik özellikleri; Çiçek yapısı, çiçek tipleri, tozlanma; tozlanma çeşitleri, tozlanmaya etki eden etmenler: çiçek yapısı, iklim şartları, Döllenme; Kısırlık ve uyuşmazlık çeşitleri, döllenmeye etki eden iklim şartları | |
2 | Genel bitki ıslahı; ıslahın tarifi, amacı, ıslahın tarihçesi Islahın genetik ve sitogenetik esasları; varyasyon, çevre şartlarından ve genetik yapıdan ileri gelen varyasyonlar, Kalıtsal varyasyon nasıl meydana gelir: Basit karakterlerin kalıtımı, gen | |
3 | Bağlılık (Linkaj), kantitatif karakterlerin kalıtımı, Seleksiyon ıslahı, mutasyon ile bitki ıslahı | |
4 | Poliploidi ile bitki ıslahı, kendileme ile bitki ıslahı | |
5 | Melezleme ile bitki ıslahı; kendini dölleyen bitkilerde, yabancı döllenen bitkilerde, geriye melezleme | |
6 | Vejetatif ve apomiktik bitkilerde ıslah | |
7 | Kisenye (Xenia), Populasyon genetiği | |
8 | Tohumun yapısı ve önemi, ülkemizde sebze ve süs bitkilerinin tohum durumu | |
9 | Ülkemizdeki sebze ve süs bitkileri tohumculuğunun olumlu ve olumsuz yönleri | |
10 | Ara sınav | |
11 | Sebze-meyve-süs bitkilerinin biyolojik bakımdan çiçek özellikleri, tozlanma ve döllenmeleri, Yabancı döllenmeye karşı alınacak önlemler; mesafe izolasyonu–kapalı izolasyon–zaman izolasyonu. Tohum üretiminde çevre şartlarının etkisi; iklim ve toprak fakt | |
12 | Tohumluk sebzelerde aranan özellikler, Tohumların olgunlaşması, hasat, harman, temizleme. Tohumları ayırma yöntemleri; kuru tohum ayırma-yıkama ile tohum ayırma-fermentasyon yöntemi ile tohum ayırma–kimyasal maddelerle tohum ayırma | |
13 | Tohumların kurutulması, temizlenmesi, sebze ve süs bitkilerinin tohumlarının muhafazası, ambalajlama ve paketleme, Tohum testleri; iyi bir sebze tohumunda aranan özellikler, dış özellikler-iç özellikler | |
14 | Tohumun çimlenmesini engelleyen faktörler; tohumun bünyesinden kaynaklanan-ekolojik faktörlerden- teknik hatalardan kaynaklanan faktörler, Tohum sertifikasyonu; Sertifikasyonun önemi, Tohumlukların sınıflandırılması: Sertifikalı ve Kontrollü tohumluklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders notu ve CD |
Ders Kaynakları | Genel bahçe bitkileri , Ank.Ünv.Ziraat Fakültesi Eğitim , Araştırma ve Geliştirme Vakfı Yayınları No : 4 |
Sıra | PARK VE BAHÇE BİTKİLERİ BÖLÜMÜ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri toplayabilme, yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan güncel teknikleri, bitkisel üretimde kullanılan araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim vb yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini bitkisel-yapısal materyalleri seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | X | |||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
11 | Tarım-sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | X |
Sıra | PARK VE BAHÇE BİTKİLERİ BÖLÜMÜ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri toplayabilme, yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan güncel teknikleri, bitkisel üretimde kullanılan araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim vb yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini bitkisel-yapısal materyalleri seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | X | |||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | X | |||||
11 | Tarım-sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. | X |
Sıra | PEYZAJ VE SÜS BİTKİLERİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
2 | X | ||||||
3 | X | ||||||
4 | |||||||
5 | X | ||||||
6 | X | ||||||
7 | X | ||||||
8 | |||||||
9 | |||||||
10 | X | ||||||
11 | X |
Sıra | PEYZAJ VE SÜS BİTKİLERİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
2 | X | ||||||
3 | X | ||||||
4 | |||||||
5 | X | ||||||
6 | X | ||||||
7 | X | ||||||
8 | |||||||
9 | |||||||
10 | X | ||||||
11 | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |