Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Haberleşme EEM 432 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

EEM 335 İşaretler ve Sistemler

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL
Dersi Verenler Prof.Dr. AŞKIN DEMİRKOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Sayısal haberleşme sistemlerinin analizi için gerekli kavramları ve yöntemleri öğrenciye tanıtmak.

Dersin İçeriği

Bilgi kaynakları ve bilgi kodlama, toplamsal beyaz Gauss gürültüsü olarak modellenen kanaldan temelband sayısal iletim, toplamsal beyaz Gauss gürültüsü olarak modellenen bandsınırlı kanaldan sayısal iletim, kanal kapasitesi ve kodlama, kablosuz haberleşme

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sayısal bir haberleşme sistemini tasarlayabilmek Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Sayısal bir haberleşme sistemini analiz edebilmek Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Örnek Olay, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilgi kaynaklarının modellenmesi, kaynak kodlama teoremi, kaynak kodlama algoritmaları 1.Hafta Sunusu
2 Bozunum oranı teorisi, kuantalama, dalgaşekli kodlama, sayısal ses iletimi ve sayısal ses kaydı 2.Hafta Sunusu
3 İşaret dalgaşekillerinin geometrik gösterilimi, darbe genlik modülasyonu, iki ve çok boyutlu işaret dalgaşekilleri 3.Hafta Sunusu
4 Toplamsal beyaz Gauss gürültüsü olarak modellenen haberleşme kanallarında sayısal modülasyonlu işaretler için en uygun alıcı tasarımı 4.Hafta Sunusu
5 Toplamsal beyaz Gauss gürültüsü olarak modellenen haberleşme kanallarında işaret algılamasında oluşan hata olasılığı 5.Hafta Sunusu
6 Bandsınırlı kanallar üzerinden sayısal iletim, sayısal modülasyonlu işaretlerin güç spektrumu 6.Hafta Sunusu
7 Bandsınırlı kanallar için işaret tasarımı, sayısal PAM işaretlerinin algılanmasında hata olasılığı, 7.Hafta Sunusu
8 Hafızalı sayısal modülasyonlu işaretler 8.Hafta Sunusu
9 Hafızalı sayısal modülasyonlu işaretler, kanal bozunumu durumunda sistem tasarımı, birden fazla taşıyıcılı modülasyon 9.Hafta Sunusu
10 Haberleşme kanallarının modellenmesi, kanal kapasitesi, haberleşmede sınırlar, güvenli haberleşme için kodlama 10.Hafta Sunusu
11 Doğrusal blok kodlar, çevrimsel kodlar, konvolüsyon kodları, bandsınırlı kanallar için kodlama, pratik uygulamalar 11.Hafta Sunusu
12 Sönümlemeli çokyollu kanallarda sayısal iletim 12.Hafta Sunusu
13 Yayılı spektrum haberleşme sistemleri 13.Hafta Sunusu
14 Sayısal kablosuz haberleşme sistemleri 14.Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu

[1] http://www.abis.sakarya.edu.tr/adresinden yayınlanan ders notları

Ders Kaynakları

[2] J. G. Proakis, M. Salehi, Coomunication Ssystems Engineering, third edition, Prentice Hall, 2005.
[3] S. Haykin, Coomunication Systems, fourth edition, Wiley, 2000.
[4] C. R. Johnson Jr., W. A. Sethares, Telecommunication Breakdown, Prentice Hall, 2004.
[5] J. D. Gibson, Principles of Digital and Analog Communications, Macmillan, 1993.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5