Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dijital Kontrol Sistemleri EEM 439 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Otomatik Kontrol dersini almış olmak
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR
Dersi Verenler Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi, sürekli/ayrık zaman sistemlerin geçici/sürekli rejim ve kararlıklık analizlerinin yapılması ve belirlenen performans kriterlerine göre sürekli/ayrık zaman dinamik kontrolcü ve durum uzayında statik ve dinamik geri besleme kontrolör tasarımı gibi disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemlerinin çözülmesi.
Dersin İçeriği Dinamik Sistemler ve Durum Denklemlerinin sürekli-zaman/ayrık-zaman elde Edilmesi, karalılık analizi, Farklı konfigürasyonlarda dinamik kontrolcüler, Durum uzay analizi ve tasarımı, durum gözlemleyici tasarımı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lineer/Lineer olmayan fiziksel sistemlerin durum uzayında modellenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav ,
2 Sürekli/Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Tasarımı ve Sembolik Dilde programlanması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav ,
3 Kutup Yerleştirme Yöntemleri ile Statik/Dinamik Durum Geri Besleme Tasarımı ve Sembolik Dilde Programlama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ayrık-Zaman Dinamik Kontrolör Yapısı ve Programlanma Yöntemleri
2 Sürekli-zaman PID Kontrolör Tasarım Denklemleri ve Tasarım
3 Ayrık-zaman PID Kontrolör Tasarım Denklemleri ve Tasarım
4 Farklı Dinamik Kontrolör Yapıları ve Analizi
5 Modern Kontole Giriş
6 Dinamik Sistemler ve Ayrık Zaman Durum Denklemlerinin Elde Edilmesi
7 Sürekli Zaman Durum Denklemlerinin Ayrıklaştırılması
8 Ayrık-zaman Durum Denklemlerinin Kanonik Formları
9 Jury/Lyapunov Kararlılık Kriterleri
10 Kontrol edilebilirlik- Gözlenebilirlik
11 Durum Uzay Analiz ve Sentezinde Lineer Dönüşümler
12 Statik Durum Geri Besleme ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı
13 Dinamik Durum Geri Besleme ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı
14 Durum Gözlemleyici modeli ve Kutup Atama Yöntemleri ile Tasarımı
Kaynaklar
Ders Notu Otomatik Kontrol, Dijital Kontrol Ders notları
Ders Kaynakları 1. Continuous and discrete control systems: Modeling, identification, design, and
implementation, John Dorsey
2. Modern Control Engineering, Katsuhiko Ogata
3. Otomatik kontrol sistemleri / Benjamin C.Kuo; çev. Atilla Bir
4. Digital Control system analysis and design, Charles L. Phillips, H. Troy Nagle
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 90
1. Kısa Sınav 4
1. Ödev 3
2. Ödev 3
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 2 5 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5