Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Otomatik Kontrol EEM 308 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri İşaretler ve Sistemler dersini almış olmak
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI
Dersi Verenler Prof.Dr. AYHAN ÖZDEMİR, Dr.Öğr.Üyesi BURHAN BARAKLI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Fiziksel sistemlerin matematiksel modellenebilmesi, sürekli/ayrık zaman analizlerinin yapılabilmesi ve belirlenen performans kriterlerine göre sürekli/ayrık zaman dinamik P, PI, PID kontrolcü analizi/tasarımı gibi disiplinler arası ilişki içeren karmaşık mühendislik problemlerinin çözülmesi.
Dersin İçeriği Lineer ve non lineer basit/karmaşık sistemlerin modellenmesi ve ayrıklaştırması, geçici, sürekli hal ve karalılık analizinin sürekli/ayrık zamanda yapılması, sürekli/ayrık zaman dinamik P, PI, PID kontrolcüler, sürekli/ayrık zaman analiz/tasarım ve sistem cevabının frekans analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemleri modelleyebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Analiz yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Belirlenen performans kriterlerine göre kontrolcü tasarlayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Disiplinler arası ilişki içeren karmaşık sistemin gerçekçi performans kriterlerini karşılayacak şekilde tasarlama becerisinin kazandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İşaretler ve işaret dönüştürücüler (A/D ve D/A )
2 Laplace dönüşümü, z-dönüşümü, ters z-dönüşümü
3 Modifiye edilmiş z-dönüşümü, s-z haritalaması
4 Fiziksel sistemlerin modellenmesi
5 Lineeer Olmayan Fiziksel Sistemlerin Lineerleştirilmesi ve ayrıklaştırılması
6 Sürekli/Ayrık Zaman Açık ve Kapalı Çevrim Transfer Fonksiyonlarının Elde Edilmesi
7 I. ve II. dereceden sistemlerin geçici rejim cevap analizi
8 Sürekli/Ayrık Zaman II. Dereceden Sistemlerin Geçici Rejim Kriterleri
9 Sürekli/Ayrık Zaman Sürekli Hal Cevabı ve Hata Analizleri
10 Sürekli/Ayrık Zaman Kararlılık Analizi, Routh-Hurwitz ve Jury Kararlılık Kriterleri
11 Sürekli/Ayrık Zaman için Köklerin Geometrik Yer-Eğrisi Çizimleri
12 Ayrık/Sürekli Zaman P, PI, PID Kontrolör Transfer Fonksiyonları
13 Nichols-Ziegler Yöntemi ile P, PI, PID Kontrolör Tasarımı
14 Sistemlerin Frekans Cevap analizi
Kaynaklar
Ders Notu Otomatik Kontrol, Dijital Kontrol Ders notları
Ders Kaynakları 1. Continuous and discrete control systems: Modeling, identification, design, and
implementation, John Dorsey
2. Automatic control systems / Benjamin C. Kuo
3. Otomatik kontrol sistemleri / Benjamin C.Kuo; çev. Atilla Bir
4. Control system Design, Bernard Friedland
5. Modern Control Systems , Richard C.Dorf
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 4 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5