Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Akışkanlar Mekaniği | MKM 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | MAT 131, 132 Matematik I ve II, FIZ 173, 174 Fizik I ve II ve MAT231 Diferansiyel Denklemler, MKM106 Statik ve MKM207 Dinamik derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CEMİL YİĞİT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. TAHSİN ENGİN, Doç.Dr. HASAN KÜÇÜK, Doç.Dr. ÜNAL UYSAL, Doç.Dr. CEMİL YİĞİT, Doç.Dr. ZEKERİYA PARLAK, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Muaz Kemerli Arş.Gör. Orhan Yalçınkaya |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders mühendislik disiplinleri için akışkanlar mekaniğine giriş niteliğindedir. Ders kapsamında, akışkanlar mekaniğinin temelini oluşturan korunum yasaları verilmekte ve bu yasaların basit akış sistemlerinin analizi için gerekli yöntemlerin geliştirilmesinde nasıl kullanılacağı anlatılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Akışkanın tanımı ve özellikleri, statik haldeki akışkan davranışı, basınç ve ölçümü, kinematik açıdan akışkan akışı, temel korunum yasalarının akışkan hareketine uygulanması, Boyut analizi ve modelleme, Boru akışları ve pompa seçimi, dış akışlar-kaldırma ve direnç kuvvetleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Akışkan kavramını ve akışkanlarla ilgili genel terminolojiyi bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , |
2 | Akışkanın statik haldeki davranışını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
3 | Bernoulli yasasını akışkanlara nasıl uygulayacağını öğrenir. Akışkan ile enerji arasındaki ilişkiyi kurabilir. Akışkan akışını tarif eden denklemleri hem integral hem de diferansiyel formda geliştirir, basit akış problemlerini çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
4 | Akış sistemlerinin momentum analizini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
5 | Bir borulama sistemindeki kayıpları belirler ve pompa seçimi yapar ve laminer/türbülanslı akışların temel karakteristiklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , |
6 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Temel Kavramlar | [1] 1. Hafta Sunusu |
2 | Akışkanların Özellikleri; Maddenin fiziksel özellikleri | [1] 2. Hafta Sunusu |
3 | Akışkanların Özellikleri; Maddenin fiziksel özellikleri | [1] 3. Hafta Sunusu |
4 | Akışkan Statiği ve Uygulamaları; Fiziksel (Statik/Dinamik) Denge | [1] 4. Hafta Sunusu |
5 | Akışkan Statiği ve Uygulamaları | [1] 5. Hafta Sunusu |
6 | Akışkan Statiği ve Uygulamaları | [1] 6. Hafta Sunusu |
7 | Akış Kinematiği ve Reynolds Transport Teoremi (RTT); Diferansiyel ve İntegral Hesabı, Çok Değişkenli Fonksiyonlar, Kısmi Türev, İntegro-Diferansiyel Denklemler | [1] 7. Hafta Sunusu |
8 | Kütlenin Korunumu ve Bernoulli Denklemleri, Newton’un İkinci Yasası-Fizik; Diferansiyel ve İntegral Hesabı | [1] 8. Hafta Sunusu |
9 | Genel Enerji Denklemi; Enerjinin Korunumu İlkesi, Mekanik Enerji ve Verim | [1] 9. Hafta Sunusu |
10 | Akış Sistemlerinin Doğrusal Momentum Analizi; Çizgisel ve Açısal Momentumun Korunumu | [1] 10. Hafta Sunusu |
11 | Boyut Analizi ve Benzerlik Boyutlar, Birimler ve Boyut Homojenliği | [1] 11. Hafta Sunusu |
12 | İç Akışlar;Sürtünmeli hareket | [1] 12. Hafta Sunusu |
13 | İç Akışlar | [1] 13. Hafta Sunusu |
14 | Dış Akışlar;Aerodinamik | [1] 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Engin, T. (Çeviri Editörü) Akışkanlar Mekaniği: Temelleri ve Uygulamaları, 3.. Baskı, PALME Yayınevi, 2015. |
Ders Kaynakları | [1]. Kırkköprü, K. ve Ayder, E. (Çeviri Editörleri) Akışkanlar Mekaniği, 2004.. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
4. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |