Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çekirdek Fiziği | FIZ 334 | 6 | 3 + 2 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Atom ve Molekül Fiziği ve Modern Fizik derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAKAN YAKUT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. EMRE TABAR, |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nükleer Fiziğin temellerini oluşturan kavramların öğrencilere tanıtılması çekirdeğe ilişkin alanda kullanabilmek. |
Dersin İçeriği | Atom Çekirdeğinin Yapısı, Çekirdek Modelleri, Doğal Atom Çekirdeğinin Yapısı, Nükleer Kütle ve Bağlanma Enerjisi, Nükleer Elektromanyetik Momentler, Kararsız Çekirdeklerin Bozunması, Nükleronlararası Potansiyel, Nükleer Yapı Modelleri, Nükleer Reaksiyonlar, Nükleer Fisyon ve Füzyon |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Atom numarası ve atomik kütlesi verilen bir çekirdeğin elektron, proton ve nötron sayısını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Atomik kütlesi verilen bir çekirdeğin yarıçapını tespit eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Atomik kütlesi verilen bir çekirdeğin yoğunluğunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Bir grup çekirdekten hangilerinin izotop, hangilerinin izoton ve hangilerinin izobar olduklarını gösterir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Bir çekirdeğin bağlanma enerjisini atomik kütlesi verildiğinde tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Kütlesi verilen bir çekirdekten bir veya birden fazla proton ve/veya nötron sökmek için sisteme verilmesi gereken enerjiyi tespit eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Elektrik kuadrapol momenti verilen bir çekirdeğin şeklini yorumlayarak belirler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
8 | Kabuk modeli veya tek nukleon kabuk modelinden yararlanarak çift-çift ya da bundan bir nukleon fazla veya eksik çekirdeğin temel durum spin ve momentum değerlerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
9 | Fisyon ve Füzyonu tüm çekirdeklerin nükleon başına bağlanma enerjileri dağılımına bakarak farkını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
10 | Nükleer manyetik momenti tanımlar ve nükleonların manyetik momentlerini hesaplar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
11 | Nükleer kuvvetin özelliklerini ana hatlarıyla açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
12 | Nükleer modellerden birkaçının özelliklerini sıralar ve aralarındaki farkları belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
13 | Yarılanma süresi ve ortalama ömür kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
14 | Alfa, beta ve gama bozunum teorilerini genel hatlarıyla yorumlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
15 | Fotoelektrik olay, Compton olayı, Çift oluşum ve yokolma kavramlarını açıklayarak denklemlerini ve reaksiyonlarını yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | 1] Sayfa 2-7 |
2 | Atomik Yapı ve Çekirdek | [1] Sayfa 44-75 |
3 | Çekirdeğin Genel Özellikleri | [1] Sayfa 44-75 |
4 | Nükleer Kütle ve Bağlanma Enerjisi | [2] Sayfa 188-209 |
5 | Çekirdeklerin Temel ve Uyarılmış Seviyeleri | [1] Sayfa 44-75 |
6 | Nükleer Elektromanyetik Momentler | [2] Sayfa 64-80 |
7 | Uygulama | [1,2] |
8 | Kararsız Çekirdeklerin Bozunması | [1] Sayfa 160-184 |
9 | ARASINAV | |
10 | Nükleronlararası Potansiyel | [1] Sayfa 80-108 |
11 | Nükleer Yapı modelleri | [1] Sayfa 116-149 |
12 | Nükleer Reaksiyonlar | [1] Sayfa 246-361 |
13 | Nükleer Fisyon ve Füzyon | [2] Sayfa 541-589 |
14 | Uygulama | [1,2] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Krane S. K, Introductory Nuclear Physics, John Wiley & Sons, Inc., 1988, Canada |
Ders Kaynakları | [2] Ders notları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | X | |||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | X | |||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | X | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 174 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |