Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizikte Matematik Yöntemler | FIZ 233 | 3 | 3 + 2 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Matematik-I ve Matematik-II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ADİL BAŞOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi NAGİHAN DELİBAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Temel matematik bilgisine ek olarak, ileri düzeyde matematik yöntemlerini öğretmek ve bunları uygulamaya aktarmak. |
Dersin İçeriği | Vektör cebiri, Diferansiyel vektör operatörleri, İntegral teoremleri, Lineer vektör uzayları ve operatörler, Ortagonal fonksiyonlar, Kompleks fonksiyonlar, Fourier ve Laplace dönüşümleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Vektör ve vektör cebrini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Özel dik koordinat sistemlerini özetler. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | İntegral teoremleri örneklerle açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Lineer vektör uzayı ve Lineer operatör kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Matrisleri özelliklerine göre sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Bir matrisin özdeğerini hesaplar, özvektörlerini bulur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Özel fonksiyonları sınıflandırır, bu fonksiyonlarla fizik problemlerini ilişkilendirir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
8 | Kompleks fonksiyonları türevler ve entegre eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
9 | Verilen bir fonksiyonun Fourier ve Laplace dönüşümünün nasıl yapılacağını gösterir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Vektör Cebri | [1] Sayfa 11-25 |
2 | Diferansiyel Vektör Operatörler | [1] Sayfa 25-33 |
3 | Eğrisel integral; Düzlemde Green Teoremi | [1] Sayfa 34-39 |
4 | Diverjans Teoremi; Stokes Teoremi | [1] Sayfa 39-48 |
5 | Lineer Vektör Uzayları | [1] Sayfa 48-59 |
6 | Lineer Operatörler | [1] Sayfa 59-64 |
7 | Matris Cebri; Benzerlik Dönüşümleri | [1] Sayfa 64-75 |
8 | Bir Matrisin Özdeğer ve Özvektörleri | [1] Sayfa 75-84 |
9 | ARASINAV | |
10 | Ortogonal Polinomlar; Legendre Polinomları; Küresel Harmonikler | [1] Sayfa 87-108 |
11 | Hermite Polinomları; Laguerre Polinomları; Bessel Fonksiyonları | [1] Sayfa 108-127 |
12 | Kompleks Fonksiyonlar; Kompleks integral | [1] Sayfa 129-166 |
13 | Rezidü Teoremi ve Uygulamaları | [1] Sayfa 167-188 |
14 | Fourier Dönüşümü; Laplace Dönüşümü | [1] Sayfa 191-228 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Karaoğlu B., Fizik ve Mühendislikte Matematik Yöntemler, Seçkin Yayınları, Kasım 2009 (6. Baskı) |
Ders Kaynakları | Önem C., Mühendislik ve Fizikte Matematik Metodlar, Birsen yayınevi, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | X | |||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | X | |||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | X | |||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | X | |||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | X | |||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | X | |||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |